Royalt

H.K.H. Dronningen bliver efter alt at dømme et populært emne i landets klasseværelser efter udmeldingen om, at hun abdicerer.

Afgående regent på skemaet: 
"Hun appellerer til alle elever"

Dronningen abdicerer, meldte hun ud i årets nytårstale. Det har skabt trængsel på diverse lærer-Facebook-grupper, hvor der allerede nu bliver delt forløb og materiale om majestæten. Læs, hvordan to lærere vil bruge materialet og hvorfor. 

Publiceret Senest opdateret

Der er ikke tradition for, at en regent abdicerer i Danmark, og vi skal omtrent 900 år tilbage for at finde fortilfælde.

Men nu sker det altså igen. Vores majestæt, Hendes Kongelige Højhed Dronning Margrethe, har valgt at trække sig tilbage fra posten og lade sin søn overtage.

Udmeldingen fylder alt på nyhedsfladen. Og mange lærere er blevet inspireret til at undervise om netop dronningen. Det er tydeligt i de mange Facebookgrupper for lærere, hvor der bliver delt idéer til forløb og materiale, som får hundredevis af likes og kommentarer.

En af dem, der allerede har udviklet materiale og delt det, er historielærer  Lars A. Haakonsen. For ham er det ’helt genialt’ at undervise om dronningen, især i historie.

”Hun appellerer til alle elever på tværs af alder og køn. De yngste elever synes, hun er hyggelig og ser hende som en glad mormor. Og så er der lidt eventyr i det med prinser og prinsesser”, siger historielæreren fra Sindal Skole i Nordjylland, der også er faglig rådgiver i historie og samfundsfag på folkeskolen.dk.

Dronningen abdicerer

Hendes Majestæt Dronning Margrethe 2. har besluttet at frasige sig tronen. Frasigelsen vil finde sted den 14. januar 2024, som er 52-årsdagen for Dronningens tronbestigelse.

Samtidig vil Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik overtage tronen som Hans Majestæt Kong Frederik 10. 

Efter et møde i Statsrådet vil statsministeren proklamere tronskiftet på Christiansborg Slot. Dronning Margrethe 2. overtog tronen den 14. januar 1972 efter sin far, Kong Frederik 9., ved dennes død.

Efter tronskiftet vil Dronningen fortsat blive tituleret som Hendes Majestæt.

Kilde: Kongehuset.dk

”De ældste bliver fascinerede af magtaspektet og det politiske. Jeg har haft stor succes med at bruge kongehuset i undervisningen”, siger Lars A. Haakonsen, der deler materiale på sin hjemmeside historiefidusen.dk.

Historisk vendespil med aktualitet

Lars A. Haakonsen, lærer på Sindal Skole og faglig rådgiver på Folkeskolen.dk.

Lars A. Haakonsen har udviklet forskellige typer royalt inspirerede opgaver, heriblandt et vendespil, som han lavede i forbindelse med dronningens 50 års jubilæum. Han har nu opdateret det med flere brikker om dronningen. Spillet er beregnet til mellemtrinnet.

Vendespillet fungerer sådan, at der er et billede af en begivenhed eller regent på den ene brik og en beskrivelse, spørgsmål eller citat på den anden brik, og eleverne skal så koble de rigtige brikker med hinanden. Der er brikker helt tilbage til Gorm den Gamle.

”Kongehuset er en god måde at give eleverne en kronologisk forståelse. Dronningen står på skuldrene af mange andre, og hun er en konkret måde at tale om historie og udvikling i samfundet. F.eks. hvordan vi gik fra enevælde til demokrati, og hvilke regenter der har stået i spidsen for hvad”.

For historielæreren er det god timing, at dronningen abdicerer netop nu. Han havde nemlig allerede planlagt et forløb med hende i årsplanen. Og det giver bare endnu mere fascination, at eleverne kan lære om dronningen ud fra så højaktuel en begivenhed, siger han.

”Jeg håber, at eleverne kan få en fornemmelse af, hvor vildt det egentlig er, det der sker. At det er en historisk begivenhed, og at de kommer til at synes, det er fedt at lære mere om".

”Jeg kan godt lide at bruge aktuelle emner”

Dansklærer Janne Helleskov glæder sig også til at undervise om dronningen i sin 3.-klasse på Buerup Skole i Vestsjælland. Hun har fandt materiale fra Tonie Vedel Gørtz Olesen i en lærer-Facebookgruppe.

Lærer Janne Helleskov, Buerup Skole

Materialet består både af mundtlige opgaver og skriftlige, f.eks. skal eleverne klippe forskellige begivenheder ud af hæftet og arrangere dem i en tidslinje. Eleverne skal også skrive en hilsen til dronningen og svare på spørgsmål om, hvad de synes om kongehuset, og hvorfor mon dronningen vælger at abdicere.

”Jeg kan godt lide, at der er en blanding af mundtlige og skriftlige opgaver. Eleverne skal også reflektere over, hvad de selv synes, så det ikke bare er mig som lærer, der skal fortælle og være den "kloge". De skal selv gøre sig nogle tanker”.

For Janne Helleskov er det helt på sin plads at bruge et så højaktuelt emne i undervisningen.

”Mange af eleverne har selv hørt nytårstalen og måske snakket med deres forældre om det. Så er det sjovt at samle lidt op i undervisningen og få lidt perspektiv på. Det er jo dem, der skal vokse op med den nye konge, så selvfølgelig skal de vide noget om hvad der sker nu og kongehuset generelt”.

Dansklæreren har en fornemmelse af, at forløbet bliver en succes.

”Jeg kan godt lide at bruge højaktuelle emner, og jeg har altid plads i årsplanen til at bruge tid på uventede ting. Det giver så meget mere, end hvis de skal skrive stil om et eller andet, de ikke har noget forhold til. Og mine elever er virkelig interesserede i Danmark og historie, så det her tror jeg de kommer til at sluge uden problemer”.