Københavnske politikere vil have eleverne til at fordybe sig mere i bøgernes verden.
Københavnske politikere vil have eleverne til at fordybe sig mere i bøgernes verden.

Københavnske politikere vil styrke dybdelæsning i folkeskolen

Digitalisering og iPads er ikke svaret på alt, lyder det nu fra københavnske politikere, der er enige om behovet for nye indsatser for at styrke den fordybende læsning i folkeskolen. Det er vejen til, at eleverne kan blive dygtigere, lyder det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tiltagende kritik af digitaliseringen i folkeskolen og elevernes flittige brug af iPads og computere i undervisningen får nu københavnske skolepolitikere til i fællesskab at trække lidt i håndbremsen og forsøge at ændre kursen i de københavnske folkeskoler.

For den teknologiske udvikling er medvirkende til, at eleverne gennem de seneste år er blevet dårligere til fordybende læsning, lyder det. Derfor er politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget på Københavns Rådhus blevet enige om, at den fordybende læsning skal styrkes. Fremover skal de mange tusinde københavnske folkeskoleelever læse mange flere bøger - for det er vejen til, at eleverne bliver dygtigere, lyder det.

En usædvanlig alliance

En usædvanlig alliance

Enigheden blandt skolepolitikerne på rådhuset i landets hovedstad udspringer egentlig af et såkaldt medlemsforslag fra en umage alliance mellem Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der før jul stillede forslag om at styrke den fordybende læsning. Forslaget faldt i god jord blandt medlemmerne i udvalget - hvis formand er børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) - og blev enstemmigt vedtaget.

Læs mere

Kasper Støvrings kronik

Powered by Labrador CMS