Erfarne lærere skaber gode læsere

Hvad gør den dygtige lærer? Det har man undersøgt i Århus

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerens undervisningserfaring har stor betydning for, at børn lærer at læse godt. 18 dansklærere fra de 28 klasser med flest gode læsere i Århus er således både uddannede før 1980 og er begyndt med en 1. klasse mindst tre gange. Det svarer til 65 procent af lærerne.

Det viser en ny undersøgelse, som Århus Kommune har foretaget af dansklærerne for de 3.-klasser, der ved en læseprøve sidste forår havde et gennemsnit af gode læsere på over 85 procent. Kommunen ville undersøge, om der var gennemgående træk ved de 28 lærere.

'Det er selvfølgelig ikke nok, at man har været lærer i 20 år. Lærerne i undersøgelsen har også en høj faglig indsigt i læseindlæring, de har stor kontakt med den enkelte elev hver dag, og de melder klart ud om, at forældrene har medansvar for, at deres børn lærer at læse', siger skolekonsulent Leif Danielsen, der har udarbejdet 'Læsning - når det går bedst' sammen med tre læsekonsulenter.

'Lærerne bruger uge- eller månedssedler til at fortælle forældrene, hvad der skal foregå i klassen, og hvad målet er med undervisningen. Samtidig sætter de klare mål op for den enkelte elev sammen med forældrene', siger Leif Danielsen.

De 28 lærere oplever selv, at de er godt klædt på til opgaven, blandt andet fordi de har været på kurser i læseindlæring. Samtidig synes lærerne, at de er gode til at få skabt et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge. Det betyder, at børnene er meget motiverede for at lære.

'Lærerne er gode til at organisere undervisningen, så de når det hele. De skaffer sig blandt andet tid til at opmuntre den enkelte elev ved at have mange frie materialer i klasseværelset, så eleverne kan arbejde på egen hånd', siger Leif Danielsen.

Resultatet af Århus-undersøgelsen overrasker ikke lektor Erik Håkonsson, der er leder af Forum for Læseforskning ved Danmarks Lærerhøjskole. Tværtimod. Det samme kunne også ses i en undersøgelse fra Københavns Universitet, som kom i foråret ('Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?' af Ina Borstrøm med flere. Se Folkeskolen nummer 14/15. Redaktionen). Den viser, at lærerens alder og erfaring gør en signifikant forskel. 'En erfaren lærer, som er vant til at arbejde med de yngste elever, har en god indlevelsesevne i børnene', siger Erik Håkonsson, der mener, at skolerne skal blive bedre til at give erfaringer og rutiner videre fra en lærer til en anden.

'En mulighed kunne være, at læreren kun følger én klasse op i et fag ad gangen og har resten af sine timer med de små. En anden mulighed er at lave en følordning, så nyuddannede lærere følger en erfaren. Så vil de kunne se, hvordan den erfarne griber ind, inden der opstår konflikter i klassen', siger Erik Håkonsson.

I Århus nøjes kommunen med at sende rapporten ud til samtlige skoler.

'En yngre lærer får naturligvis ikke en masse erfaring ved at læse den, men hun kan blive en bedre underviser ved at følge rådene fra de 28 lærere', siger skolekonsulent Leif Danielsen.

De erfarne lærere råder blandt andet deres kolleger til at støtte og opmuntre børnene, at være tydelige i forhold til krav, at være bevidste om deres rollemodel, at tage det gode humør med på arbejde, at bruge nuancerede og varierede læsemetoder, at lave en fast plan for undervisningen og at arbejde for, at læsning bliver en fælles opgave for skole og forældre.

'Læsning - når det går bedst' kan købes hos Kommuneinformation i Århus Kommune, telefon 8940 2222. Rapporten koster 50 kroner plus ekspeditionsomkostninger og har bestillingsnummer 191.-Henrik Stanek er freelancejournalist