De grimme ællinger flyver igen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seniorforsker Jan Mejding, Danmarks Pædagogiske Institut (DPI), skrev sig definitivt ind i skolehistorien i 1994, da han var bagmand for den danske udgave af den store internationale læseundersøgelse, der sendte så voldsomme rystelser gennem 'Verdens bedste Uddannelsessystem', at bemeldte system stadig står og vakler faretruende.

Nu er Jan Mejding på banen igen. Han testede sine gamle 'grimme ællinger', dengang de gik i 8. klasse i marts 1996.

Resultatet er forbløffende: De grimme ællinger læser hverken dårligere eller bedre end de elever, der gik i 8. klasse dengang i 1991. De er på nøjagtigt samme niveau, viser den foreløbige analyse af talmaterialet, der skal analyseres mere detaljeret i de kommende måneder.

Jan Mejding har lokaliseret halvdelen af sine gamle grimme ællinger, nemlig cirka 1.600, som han har planer om at teste igen, når de om fåår er i ungdomsuddannelsessystemet, og endnu en gang senere i livet, når de selv er blevet forældre.

Cand.pæd.psych. Jan Mejding er gammel skolemand. Han har været lærer i flere år, så skolebibliotekar, derpå skolepsykolog med speciale i læsevanskeligheder.

I 1987 blev han kandidatstipendiat på DPI og leder af den danske afdeling af den internationale læseundersøgelse, da Mogens Jansen i samme ombæring blev fungerende direktør for DPI.

- Den internationale undersøgelse er af nogle blevet brugt til at sige, at vi bare skal tilbage til Ole Bole. Men det er ikke en DPI-konklusion, siger Jan Mejding.

- Vi har tværtimod med vores forskning gennem årene peget på, at det er vigtigt, at undervisningen forfølger flere ting samtidig, nemlig at den stimulerer både det musisk-kreative, engagementet, motivationen og læseindlæringen.

- Der er nemlig ikke et modsætningsforhold mellem en effektiv læseundervisning og en musisk-kreativ undervisning, hvad nogle synes at tro.

- Så når nogen vil fjerne disse andre aspekter i den almene undervisning og kun fokusere på det faglige, så er det ikke med belæg i vores forskningsresultater, for de kan ikke bruges i en sådan argumentation, pointerer Jan Mejding.

Jvo