Tørnæs går i rette med DPU’s rektor

Undervisningsministeren vil forsøge at overbevise rektor Lars-Henrik Schmidt om, at læsning ikke er for snævert et felt at forske i

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en naturlig opgave for Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU)at oprette et professorat i læsning, mener undervisningsminister Ulla Tørnæs.

Hun vender sig kraftigt imod rektor Lars-Henrik Schmidt, der i forrige nummer af Folkeskolen afviste, at et professorat er den åbenbaring, der skal til for at give lærere den nødvendige viden om, hvordan danske børn bedst lærer at læse. Han mener, »det vil være forkert at satse på et professorat på så snævert et felt«.

»Jeg er overrasket over, at Lars-Henrik Schmidt melder ud på den måde. Det er en opgave, som han bør tage imod med glæde i stedet for at afvise den. Vi kan ikke se bort fra, at 20 procent af eleverne forlader folkeskolen uden at kunne læse. Vi har brug for at blive klogere på, hvordan vi får lært alle børn at læse. Læsning er et af de mest vigtige områder i folkeskolen«, siger Ulla Tørnæs.

Hun kan ikke tvinge Lars-Henrik Schmidt til at oprette et professorat, da DPU hører under Videnskabsministeriet.

»Forskning er ikke mit resortområde, men jeg har løbende kontakt med DPU, og jeg vil bede mine embedsmænd tage spørgsmålet om læseforskning op med DPUs ledelse. Forhåbentlig ser den mere positivt på et professorat end Lars-Henrik Schmidt«, siger Ulla Tørnæs.

En anden indgang er den rapport, der kommer fra OECD til oktober om dansk uddannelsesforskning. En rapport, som Undervisningsministeriet og Videnskabsministeriet arbejder sammen om.

»Jeg kender ikke konklusionerne, men måske peger rapporten på, at vi har brug for at forske mere i læsning. Jeg vil selvfølgelig drøfte med videnskabsminister Helge Sander, hvad der er behov for at følge op på«, siger Ulla Tørnæs.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen har bebudet, at Danmark skal bruge en milliard kroner ekstra på forskning over de kommende år, så der synes at være råd til et professorat i læsning. Men igen kan Ulla Tørnæs kun forsøge at gøre sin indflydelse gældende. Beslutninger må hun overlade til Helge Sander, men det har ikke været muligt at få en kommentar fra ham om, hvorvidt han vil følge op på undervisningsministerens ønske om et professorat i læsning på DPU.

Ulla Tørnæs understreger dog, at hun har taget mange initiativer til at styrke læsning, blandt andet sprogstimulering af tosprogede, bindende trinmål og flere dansktimer i 1. til 3. klasse.

Læs også Folkeskolens debatsider i dette nummer, hvor professor Carsten Elbro fra Københavns Universitet svarer på et læserbrev fra Lars-Henrik Schmidt i sidste uge. Her uddybede DPU-rektoren, hvorfor han mener, at læsning i dag hører til spørgsmålet om at udvikle kommunikative interaktionskompetencer. Det er Carsten Elbro enig i, men det er ikke sådan, »at lærere med god indsigt i kommunikation generelt er særlig gode læseundervisere. Det er specifik indsigt i læsning, læsevanskeligheder og læseundervisning, der skal til«, skriver han.

folkeskolen@dlf.org