Det bedste fra naturfagsnetværket

Måske har du ikke haft tid til at læse alt, der er blevet skrevet på folkeskolen.dk/naturfag i det seneste halve års tid, men frygt ikke. Vi har fundet et udvalg af de bedste artikler, anmeldelser og blogindlæg, som du kan kaste dig over i ferien (eller efter ferien, hvis du bare trænger til at holde fri fra nu af). God sommer!

Publiceret

Artikler

  • Fondspenge bliver problematiske Lektor Jette Reuss Schmidt fra Professionshøjskolen UCN har kigget på de fondsmidler, der bliver givet til folkeskolens naturfagsundervisning, og hun er ikke udelt begejstret. ”Det bliver fondene frem for didaktiske miljøer, som kommer til at styre, hvad der skal udvikles i læreruddannelsens og folkeskolens naturfag" fortæller hun i denne artikel.
  • Interessen for naturfag er raslet ned Antallet af elever, der har naturvidenskabelige fag som deres yndlingsfag, er på kun fem år faldet fra 41 til 30 procent, viser en undersøgelse.

Blogs og debatindlæg

  • Råd til den rådvilde naturfagslærer Blogger og natur/teknologi-lærer Charlotte Hansen videregiver de to råd, hun selv fik som ny og stadig har glæde af.
  • Den fedeste biologitime nogensinde? Danut Bobocel har altid været af den overbevisning, at i naturfag skal eleven tilbydes hands-on/minds-on undervisning, som de aldrig kommer til at glemme. Men hvordan kan en forholdsvis nyuddannet lærer som ham leve op til det mål, når erfaringen endnu ikke er noget, man kan læne sig op ad? Man kan for eksempel bede sine elever om at dissekere pattegrise…
  • Naturfagsprøven blev aflyst igen… … og blogger Morten Korsbakke Sørensen føler sig på godt dansk røvrendt – både på egne, mine elevers og på sine fags vegne.

Anmeldelser

  • Naturvidenskabelige erkendelser skal ses på skærmen… mente anmelder Steen Ehlers, efter at have set de ti gratis film i serien ’En nat på museet’.
  • Bud på naturfagenes fremtid Der er fondspenge i naturfagsundervisning - og det er ikke uden konsekvenser. Antologien ’Naturfag i et spændingsfelt’ er et vigtigt indspark til debatten om, i hvilken retning naturfagsundervisningen skal bevæge sig, mente vores anmelder Ole Haubo Christensen.
  • Naturfag er også sprog Bogen ’Ind i naturfag - Fra tekster til naturfaglig kompetence’ har sin naturlige plads i naturfagsundervisningen på læreruddannelsen og som håndbog for naturfagslærerne i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Bogen giver læseren et solidt afsæt til at arbejde målrettet med elevernes sproglige udvikling i naturfagene, mente vores anmelder.