Målet med forsøget er, at lærerne, i stedet for at være låst til en enkelt udbyders digitale læremidler, får større metodefrihed til at vælge hvilket digitalt læremiddel, der passer til den enkelte elev i den enkelte undervisningssituation", siger chefkonsulent i KL Kirsten Jørgensen

Nyt KL-forsøg: Lærerne skal have ubegrænset adgang til digitale læremidler

I en ny toårig forsøgsordning får lærere i otte-ti kommuner ubegrænset adgang til alle digitale læremidler. Målet er at bryde de tre største forlags monopol og gøre op med kommunernes centrale indkøb fra ét forlag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at give lærerne større valgfrihed, når det kommer til digitale læremidler, barsler KL og et antal kommuner  med at afprøve en  alternativ indkøbsmodel.

Det overvejes at anvende en  såkaldt flatrate-model,  hvorhver kommune betaler et abonnement, og så har man adgang til alle digitale læremidler. Pengene bliver herefter fordelt til udgiverne af de digitale læremidler ud fra, hvor meget læremidlet er blevet brugt.

I første omgang bliver der tale om et toårigt pilotforsøg med deltagelse af 8-10 kommuner. KL understreger, at man kun er i gang med de indledende øvelser, men planen er at være i luften til foråret, hvor indkøb til skoleåret 2019/20 begynder.

Gyldendal, Clio Online og Alinea, der er de tre største leverandører af digitale læremidler,  vil gerne indgå i forsøget, men planen er, at alle udbydere skal kunne byde ind

I januar viste en Deloitte-analyse bestilt af KL, at flere og flere kommuner fra centralt hold køber pakkeløsninger med digitale portaler til alle fag på alle skoler fra én leverandør.

Rapport: Flere kommuner bør gå sammen om indkøb af læremidler

"Målet med forsøget er, at lærerne, i stedet for at være låst til en enkelt udbyders digitale læremidler, får større metodefrihed til at vælge hvilket digitalt læremiddel, der passer til den enkelte elev i den enkelte undervisningssituation", siger chefkonsulent i KL Kirsten Jørgensen.

KL om centrale aftaler: Leverandørerne har været gode til at drive forretning

Den tekniske løsning endnu ikke på plads

Sidste år viste en rundspørge fra forlaget Clio Online blandt sine kunder, at lærerne bruger digitale læremidler tre gange mere, når de selv har været med til at vælge dem.

I pilotforsøget får lærerne mulighed for at vælge frit, men i hvilken teknisk løsning, det valg skal foregå, er endnu ikke afklaret.

Forlag: Lærerne bruger portaler tre gange så meget, når skolerne selv har valgt

"Vi er ved at undersøge, om pilotforsøget kan forløbe i allerede eksisterende løsninger. Danskernes Digitale Bibliotek arbejder fx allerede med løsning, der kan registrere, hvor meget de forskellige bøger anvendes. Måske kan man med lidt ændringer bruge samme system".

"Vi er også i overvejelser om de tekniske standarder, der skal bruges. Det er klart, at det er nemmest, hvis man kan bruge de samme, man i forvejen kender fra læringsplatformene, men det er i en afklaringsfase".

Frit tilgængelig for alle

På en konference om it i folkeskolen på UC Lillebælt torsdag lød det fra forskningchef i læremiddel.dk Thomas Illum Hansen, at ulempen ved for mange valgmuligheder kan være, at undervisningsforløbene bliver fragmenterede.

KL har dog ingen planer om at der skal foregå en udvælgelsesproces, inden de digitale læremidler kan blive en del af løsningen.

Forlags-mastodonter: Små forlag har det svært

"Målet er netop at give lærerne adgang til så mange læremidler som muligt, så  de får mulighed for at plukke lidt fra det ene læremiddel og lidt fra det andet,  alt efter hvad læreren vurderer passer bedst  til de didaktiske overvejelser  i forhold til den enkelte elev", siger Kirsten Jørgensen.

Abonnementsprisen ligger fast

Når man som kommune eller skole først har betalt for abonnementet, så er der fri afbenyttelse af læremidlerne. Man betaler således ikke per brug af læremidlet.

"Det er tanken, at kommunerne betaler et abonnement for at være med, og så er der fri  brug af alle læremidler i løsningen. Herefter bliver pengene fordelt til leverandørerne ud fra, hvor meget de enkelte læremidler er blevet brugt i forhold til hinanden", siger Kirsten Jørgensen og tilføjer:

Forældre: Centrale aftaler ensretter børnenes undervisning

"Også her er der lige nu drøftelser, og der skal  tænkes rundt. I musikbranchen  får musikerne ved lignende løsninger samme betaling for en kort og en lang sang. Vi kan ikke på samme måde sige, at et læremiddel er et læremiddel. Vi skal finde ud af, hvad en enhed er i det her system. Det er vi også ved at afklare".