Martin Appel Loft blev konstitueret skoleleder på Søndervangskolen i Viby ved Aarhus 3. november sidste år. Til sommer regner han med, at han skal tilbage til sin "egen" skole, Lisbjergskolen.
Foto: Tobias Nicolai
Skoleleder: Lærerne har brug for tillid, troværdighed og tryghed
Skoleleder Martin Appel Loft havde kun brug for få timers betænkningstid, før han sagde ja til at styre den skandaleramte Søndervangskolen i Aarhus igennem stormvejret og skabe et sundt arbejdsmiljø. ”Jeg stiller op, når der er brug for mine kompetencer”, forklarer den konstituerede skoleleder.
OM MARTIN APPEL LOFT
Konstitueret skoleleder på Søndervangskolen i Viby ved Aarhussiden 3. november 2021.
Skoleleder på Lisbjergskolen nord for Aarhus siden februar2017.
Skoleleder på Samsøgades Skole i Aarhus fra januar 2012 tilfebruar 2017.
Viceskoleleder på Gedved Skole ved Horsens fra juni 2007 tiljanuar 2012, herunder konstitueret skoleleder fra januar 2010 tiljuni 2011.
Lærer på Gammelgaardsskolen i Aabyhøj ved Aarhus fra august 1997til juni 2007.
Uddannet fra Aarhus Lærerseminarium i 1996.
Har en diplomuddannelse i ledelse fra Via University College iAarhus og har netop afleveret masterafhandling i offentlig ledelsepå Syddansk Universitet.
Slapper af ved at løbe tre gange om ugen, ved at træneU13-håndbolddrenge og ved at være sammen med familie og venner.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udefra set må det være det vildeste job, Martin Appel Loft har påtaget sig. Han har overtaget styringen af den skandaleombruste Søndervangskolen i Viby ved Aarhus, hvor beskyldninger om snyd med afgangsprøver, snyd med klager over karakterer og snyd med tilfredshedsundersøgelser fik skoleleder Rani Hørlyck og viceskoleleder Martin Bernhard til at fratræde i slutningen af oktober sidste år.
En uge senere blev Martin Appel Loft sat ind som konstitueret skoleleder. Dermed rykkede han fra Lisbjergskolen nord for Aarhus til Søndervangskolen i byens sydlige del.
Den 48-årige skoleleder vidste, at det ville blive en krævende opgave, men på sin første arbejdsdag fik han noget at glæde sig over.
"Når man træder ind på Søndervangskolen, bliver man mødt af glade, velopdragne og nysgerrige børn, som spørger: 'Hvem er du? Nå, du skal ind på kontoret. Skal jeg hjælpe dig derhen?' Børnene er vant til at tage imod gæster", fortæller Martin Appel Loft om skolen, hvor ni ud af ti elever har en anden etnisk baggrund end dansk, og som gennem årene har været et tilløbsstykke, fordi det så ud til, at den gav elevernes faglige niveau et betydeligt løft.
Martin Appel Loft er varsom med at have meninger om, hvad der er sket på skolen. For ham har det fra dag ét handlet om at gribe de 50 pædagogiske medarbejdere.
"Det er ingen hemmelighed, at arbejdsmiljøet er presset. Det kan vi se i den arbejdspladsvurdering, som kom, en uge efter at jeg begyndte på skolen. Børn og unge-chefen i sydvest forberedte mig på, at nogle har det svært med det pres, de har været igennem, men det var ikke med navns nævnelse, for jeg skal gribe den samlede medarbejderflok".
Alligevel oplever Martin Appel Loft bølgeskvulp, for det gør noget ved medarbejderne, når en APV afdækker et ringe arbejdsmiljø, når politikere udtaler sig kritisk om skolen, og når der kommer en undersøgelse af, hvad der er sket under den foregående ledelse, som medarbejderne ikke finder fyldestgørende.
"De er dedikerede til opgaven og bliver kede af det, når de læser kritiske artikler om deres skole i Folkeskolen og Politiken. Selv om de kender indholdet i forvejen, er det hårdt, når det står sort på hvidt", siger Martin Appel Loft.
Splittelse ændres til fællesskab
Det fremgår blandt andet af den konsulentundersøgelse af Søndervangskolen, som Aarhus Kommune bestilte, at lærere og pædagoger har haft et særligt fokus på deres egne afdelinger, og at de havde en oplevelse af, at skolens tidligere ledelse lukkede skodderne mellem afdelingerne. Især omkring udskolingen. Det beskrives som tre skoler på én skole.
Undersøgelsen har også afdækket en stærk oplevelse af en "belønningskultur", hvor det har været uigennemskueligt, hvorfor nogle medarbejdere kunne få bedre arbejdsvilkår end andre i form af fridage og ferie og præcis de fag og opgaver, de ønskede, mens ledelsen tog fag og opgaver fra andre medarbejdere uden forklaring.
Han vil blandt andet gøre det tydeligt, at skolen følger reglerne for eksaminer.
"Den eneste måde at opnå tillid på er ved at sørge for, at tingene foregår, som de skal, men vi skal ikke over i den anden grøft, så ingen kan få forlænget tid til eksamen. Hvis en elev er berettiget til at gå til prøve på særlige vilkår, skal vi selvfølgelig imødekomme det".
At flertallet af Søndervangskolens elever har en anden etnisk baggrund end dansk, har fået Martin Appel Lofts venner til at spørge, om der ikke er meget larm i timerne og slåskampe i frikvartererne.
Det er der ikke.
"Søndervangskolen er en helt almindelig folkeskole med børn, der vil lære noget, og som vil have venner og gode frikvarterer. Børnene passer på skolen, så vi har ikke ret meget graffiti eller ting, som bliver ødelagt. Søndervangskolen er et dejligt sted".
Alligevel søger Martin Appel Loft ikke stillingen som skoleleder, når den bliver slået op i løbet af foråret.
"Det er ikke et fravalg af Søndervangskolen, men jeg er ikke færdig med Lisbjergskolen", siger Martin Appel Loft, som forestiller sig, at han fortsætter på Søndervangskolen frem til sommerferien.