»Jeg har regnet med, at jeg skulle ud at være lærer. Jeg har gennem hele min uddannelse hørt, at man var sikret job. Og jeg har hørt, at der var mange ledige stillinger i Nordsjælland«, siger nyuddannet lærer Lea Drachmann

Uden job på trods af lærermangel

Nye tal fra Lærernes A-kasse viser, at hver femte nyuddannet lærer ikke havde job en måned efter skolestart

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg troede jo, det ville blive nemt. Jeg har aldrig haft problemer med at få job tidligere«.

Sådan lyder det fra 28-årige Louise Langhoff, der med et dugfriskt eksamensbevis fra Frederiksberg Seminarium og vikarerfaring var så sikker på at få et fast job, at hun i begyndelsen afslog et vikariat på en kristen skole.

Og hun er ikke den eneste. Nye tal fra Lærernes A-kasse viser, at hver femte nyuddannet lærer ikke havde fået job den 1. september. Louise Langhoff undrer sig over, hvorfor hun skal bruge så meget tid på at oprette cv på Jobnet, når der ikke er en eneste arbejdsgiver, der henvender sig. I august-september måned var der 2.770 lærere, der søgte job, og kun 264 jobopslag møntet på lærere.

»Hvis der er så stor lærermangel, hvorfor går arbejdsgiverne så ikke ind i den store bank, hvor alle arbejdsløse står?« spørger Louise Langhoff.

Men der sidder ikke tusindvis af elever og venter på de arbejdsløse lærere. Mange af stillingerne er besat af lærere uden en læreruddannelse.

DLF's lærermangelsundersøgelse fra marts 2009 viste, at der var 143 ubesatte lærerstillinger. 1.315 lærerstillinger var besat af ikke-læreruddannede, der havde stillingen som et vikariat, og 1.263 stillinger var besat af fastansatte ikke-læreruddannede lærere.

Lea Drachmann er uddannet fra Haslev Seminarium i år. Hendes kæreste havde fået lærerjob i Helsingør. Lea Drachmann regnede med, at det var let at få et job, fordi Helsingør har mange ikke-læreruddannede ansat. Hun har endnu ikke fået et job, men er begyndt at søge arbejde i skolefritidsordninger og børnehaver.

»Det mest gruopvækkende er, at der er mange lærere, der ikke er uddannede. Alligevel vælger de at beholde dem og tilbyde kurser i stedet for at ansætte os, der har en læreruddannelse«, siger Lea Drachmann.

Folkeskolen.dk har talt med en række skoler, som har svært ved at nå at besvare de mange ansøgninger, som de modtager, når de har et stillingsopslag. Formanden for Skolelederne Anders Balle mener, at debatten om lærermanglen er for unuanceret og ikke tager højde for, at det ikke er alle steder i landet, der mangler lærere.

»Hvis man bor i København og kun vil søge i København, er det klart, at det er svært at få job«, siger han.

Tallene fra Lærernes A-kasse viser, at det er i de store byer, der er mangel på ledige lærerjob. I Nordjylland har man den højeste ledighedsprocent.

»I Hjørring og Aalborg er det svært at få job. Det er ude i randområderne, at der er størst mulighed«, siger konsulent i dlf/a Aalborg Niels Møller.

Formanden for Lærernes A-kasse og næstformand i DLF, Stig Andersen, opfordrer lærerne til at tage de job, de får tilbudt.

»Man kan ikke være lige så kritisk som sidste år. For det går ikke så nemt. Men tallet i år er lavt. Gennem de seneste syv år er det den næstlaveste ledighed blandt nyuddannede«. |

Læs også mig & mit arbejde side 28 og netdebat side 32.