Utallige københavnske lærere har taget imod tilbuddet om at blive dygtigere til fjernundervisning.

"Det kan være et gedemarked første gang – men I får skik på det"

For at være bedre rustet til at undervise hjemsendte elever har 1.200 københavnske lærere udnyttet et lyntilbud om at komme på skolebænken for at få hjælp til nødundervisning. Folkeskolen.dk fik lov til at kigge og lytte med på et såkaldt webinar.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er uendeligt langt fra den klassiske undervisning i klasseværelset til den nødundervisning, som folkeskolelærere over hele landet for tiden er nødt til at praktisere for at holde deres hjemsendte elever i gang.

Men hvis nogen går og tror, at lærerne i disse corona-tider er tilfredse med bare at lægge nogle opgaver ud til eleverne i Aula, kan de godt tro om igen. Eller de kan følge et af de såkaldte webinarer, som Københavns Kommune hurtigt har fået stablet på benene for sine lærere i kølvandet på nedlukningen af Danmark.

Allerede nu har 1.200 af hovedstadens folkeskolelærere benyttet sig af lejligheden til at komme på skolebænken foran computeren hjemmefra, så de kan hente idéer og sparring til, hvordan de kan praktisere fjernundervisning på forskellige niveauer - og ikke mindst møde deres klasser i såkaldte klasserum i Office365 Teams. Dermed kan lærerne kommunikere online med deres elever og dele filer og skærm med dem.

"Jeg holder lige et møde med mange mennesker, skat"

Karantæne er verdens bedste it-kursus 

Adskillige af forløbene, der forestås af lærerne Jacob Damgaard og Mads Ostermann fra forvaltningens afdeling BUFX, har været fulgt af 80-200 lærere ad gangen.

Denne mandag eftermiddag er vi dog kun cirka 20 deltagere logget ind - klar til at modtage oplæg og gode råd fra Jacob og Mads, der med både pædagogisk sans og teknologisk indsigt fører os ind i fjernundervisningens fagre nye verden - og klasserum. Mads fører os igennem forløbet, mens Jacob supplerer og holder øje med chatten, som deltagerne kan skrive på undervejs, hvis de ønsker at komme med bemærkninger.

"Jeg holder lige et møde med rigtig mange mennesker, skat. Ja, undskyld, jeg har også børn herhjemme, de holder lige pause fra hjemmeskolen" lyder det fra Mads Ostermann - som dermed uforvarende pludselig kommer til at personificere hele den nye dagligdag, som utallige lærere for tiden genkender og udfordres af - med både nødundervisning af hjemsendte elever og forældrehjælp til egne børn.

Idéer og sparring

"Nu skal I høre - jeg deler lige min skærm med jer", lyder det fra Mads til de deltagende lærere, der - ligesom folkeskolen.dk's medarbejder - sidder derhjemme og følger med.

"Ingen har rodet en masse med fjernundervisning i forvejen, det er heller ikke meningen. Men vi håber, at I får idéer og sparring og gode råd med hjem til, hvordan I kan bruge de her færdigheder til at møde jeres klasse og lave fjernundervisning. Vi gør det både på den lille klinge og kommer også med eksempler på, hvordan det kan gøres, når nogen går helt bananas. I skal vide, at det er ikke et klik-kursus. Det er mere læring om, hvordan I kan bruge det her til at komme i kontakt med jeres elever. Vi prøver at sætte billeder på, hvordan I kan bruge det her med jeres elever", lyder det fra Mads Ostermann.

Afsættet for undervisningen er hjemmesiden www.365skolen.dk. Mads viser siden på skærmen og peger på videoer om hvordan man bruger siden. Her findes både en sektion til lærere og til elever.

"Her findes 8-9 videoer, som man kan se i rækkefølge, og som lærer én de helt centrale færdigheder i forhold til at komme i kontakt med sine elever og skabe kontakt og lave undervisning".

Altoverskyggende funktion

Mads Ostermann redegør for de forskellige Teams, der igen er delt op i kanaler med fx hvert sit fag. I en dansk-kanal vil der være adgang til et fil-bibliotek, og eleverne kan arbejde. Samtidig er der adgang til en chattråd, så man kan kommunikere og alle kan skrive til og svare hinanden.

"Men den altoverskyggende funktion, det er den vi bruger lige nu. Hvor I kan se mig, jeg kan tale til jer, og I vil have mulighed for at tale til mig og os alle sammen. Nu er det mig, der viser jer min skærm. Den er et kraftfuldt værktøj til at forklare eleverne ting, når de sidder derhjemme", forklarer Mads Ostermann.

Undervejs får han indskudt, at det ikke er et krav fra kommunens side, at lærerne skal benytte sig af denne form for fjernundervisning.

"Det er en hjælp til jer".

"Første gang I møder eleverne her, så skal I huske, at noget er gået forud. I har meldt til forældrene, at I fx den næste dag kl. 9 har jeres første Teams-møde med klassen. Linket til 365skolen.dk er sendt ud, og eleverne og lærerne har på forhånd kunnet orientere sig i videoerne", fortæller Mads Ostermann.

"Tag jer god tid"

Og så kommer han til noget af det vigtige:

"Det er vigtigt, at I tager jer god tid til, at folk kommer på. At man får teknikken til at virke. At mikrofonerne virker. Der skal ikke være noget fagligt indhold i det første møde i klasserummet".

Eller som det lyder lidt senere fra Jacob:

"Vi hører derudefra, at eleverne hungrer efter skole med en eller anden form for social kontakt. Mange lærere sender lektier hjem, men mange elever mangler deres klassekammerater. Her kan Teams skabe rum, hvor klassen kan samles og snakke - og tit er det faktisk ikke det faglige, der er det vigtige", siger han.

Mads tilføjer, at lærerne skal være opmærksomme på, at eleverne typisk vil være ivrige og "snakke tilbage" og sige noget hele tiden.

Sluk lyden for alle

"Og her er en vigtig funktion, hvor I kan slukke lyden for alle. Så skal eleverne tænde deres mikrofon, hvis de vil sige noget", viser Mads på skærmen.

De københavnske skoler og lærere bruger webinarerne for eleverne forskelligt. Fra én skole har klasserne fx et dagligt webinar med en af deres lærere.

Forsker: Fjernundervisning virker i alle fag

 "Mange lærere har stor glæde af at mødes med eleverne om morgenen. Så mødes fx matematiklæreren, dansklæreren eller klasselæreren med dem om morgenen, og så bruger de tid på at snakke med børnene - bl.a. om hvad de skal lave i dag. Derefter er der hjemmeundervisning. Og så kan det være, at engelsklæreren popper ind til dem senere. Det er en god måde at starte dagen på. Men der er også nogen, der går helt bananas. Det er typisk folk, der tidligere har lavet deres undervisning ved at bruge nogle af disse funktioner. De bedriver faktisk næsten undervisning, som de plejer", fortæller Mads Ostermann.

Hvad med de små elever?

En lærer fra Langelinieskolen fortæller, at hun er lidt nervøs for at hoppe ud i fjernundervisningen med de små klasser.

"Så sidder man der med teknik, der ikke virker - og afbryder de hinanden? Bare det at få dem samlet gør, at jeg godt kunne være bange for at, at det her er mere krævende for forældrene", siger hun.

Men Mads beroliger hende.

"Erfaringerne er, at mange lærere faktisk har det oppe at køre allerede i 1. klasse. Det kan lade sig gøre. Men jo yngre, de er, jo længere tid skal man bruge på det første møde. Det kan sagtens blive et gedemarked første eller anden gang, men efterhånden vil I få skik på det, så du kan "mute" dem alle, du kan tale til dem, og de finder ud af at tænde mikrofonen, hvis de vil sige noget", siger han.

Og den nervøse lærer er beroliget.

"Jeg må springe ud i det", siger hun.

Mads understreger, at lærerne ikke kan forvente, at alle eleverne kommer på med det samme.

Vigtigt at være tålmodig

"Nogle vil have svært ved at komme på, nogle vil have internet-problemer eller tekniske problemer, eller der er for mange søskende derhjemme, måske er forældrene ikke så meget på Aula, og nogle elever er måske bare svære at få fat på. Så hvis man har 24 elever, og man kommer på med de 18, så er det 18 elever, man har vundet - selv om det er vildt frustrerende med de sidste seks. Men så er man måske 22 på næste gang. Det er vigtigt at være tålmodig".

Der er gået en lille time, forløbet er ved at være slut. Mads Ostermann roser de deltagende lærere for at engagere sig i at forbedre mulighederne for at komme i kontakt med og undervise deres elever.

"Det er sejt. Vi håber, at I kan få kontakt, først på socialt niveau, få teknikken til at virke - og i anden omgang få noget faglig styrke ud af det sammen med dem", lyder afskedssalutten, inden deltagerne logger af.

Borgmester: En fornøjelse

Også børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) har denne eftermiddag fulgt uddannelsen af kommunens lærere. Og bagefter er han fuld af lovord:

"I den her tid, hvor vi bliver tvunget til at finde nye veje til undervisning, er det endnu mere vigtigt, at vi deler de gode erfaringer med hinanden. Vi har været tidligt ude med tre daglige webinar om fjernundervisning, og jeg er rigtig glad for, at lærerne så modigt og nysgerrigt kaster sig ud i det. Det her har været en fornøjelse at opleve".