Som afslutning på weekendens seminar præsenterede grupperne deres projekter for hinanden. Her præsenterer lærer ved Hellerup Skole Helle Kirstine Petersen Facebookgruppen 'Forældre for kvalitet i folkeskolen'.
Som afslutning på weekendens seminar præsenterede grupperne deres projekter for hinanden. Her præsenterer lærer ved Hellerup Skole Helle Kirstine Petersen Facebookgruppen 'Forældre for kvalitet i folkeskolen'.

Sådan vil lærerne redde sig selv

En Facebook-gruppe, en bornholmsk markedsdag og et Post-It-event. På et medlemsseminar i København i weekenden kom lærere med forslag til forskellige lokale initiativer, der skal være med til at ændre lærernes omdømme i befolkningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På weekendens medlemsseminar i København sagde formand for overenskomstudvalget i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, at han savner at se forældrene deltage i debatten om udformningen af deres børns folkeskole.

"Undersøgelser viser, at forældrene generelt er tilfredse med deres børns skole og lærere. Alligevel er den overordnede holdning i befolkningen negativ over for lærerne. Det skal vi have ændret. Vi skal have forældrene til at deltage i debatten. De skal være ambassadører for de lærere, som vi ved, de er tilfredse med", sagde han.

"Forældre for kvalitet i undervisningen"
Den opfordring tog en gruppe lærere til sig, da de efter ideudviklingsopgaver skulle arbejde videre med konkrete handleplaner til specifikke ideer. De oprettede nemlig en Facebook-gruppe for at få forældrene til at få øjnene op for debatten om heldagsskolen. Med i gruppen var lærer på Hellerup Skole Joan Due Bryld, som var taget til medlemsseminaret, fordi hun mener, det er vigtigt, at lærerne som faggruppe kæmper for deres job og omdømme.

"Vi har lavet en Facebook-gruppe for forældrene, hvor der kan deles forskellige informationer om regering folkeskolereform. Tanken er, at det skal lægge op til debat - for eksempel om hvad kvalitet i undervisningen egentlig er, og hvad det kræver. Vi tror på, rigtig mange forældre kan aktiveres gennem Facebook", siger hun.

Facebook-gruppen hedder 'Forældre for kvalitet i undervisningen', og i skrivende stund har gruppen næsten 400 medlemmer. (se link til højre)

Post-it-storm i København
En anden gruppe arbejdede på en event, hvor alle lærere i Københavnsområdet skal have en post-it-blok, hvor en tekst i stil med "Jeg arbejder også her, fordi…" er fortrykt. Tanken er, at alle lærerne selv skal fortsætte sætningen og klistre sedlerne op over hele København. Lærer på Hanssted Skole i Valby Tina Aabo forklarer:

"Vi vil gerne sætte fokus på, hvor meget lærerne arbejder - og især også hvor. Jeg er hjemkundskabslærer, og mange i mit lokalområde tænker sikkert "nu har hun fri igen", når de ser mig i bybilledet i undervisningstiden. Men jeg er faktisk ude at handle til hjemkundskabsundervisningen. Under eventen kan jeg så skrive '…fordi jeg køber ind til hjemkundskab' på sedlen og hænge den op i supermarkedet".

Hvis eventen bliver ført ud i livet, håber gruppen, at København i event-ugen bliver dækket med masser af lærer-post-its. De skal være med til at aflive myten om lærernes korte arbejdstid, og samtidig give et skulderklap til alle lærerne, fordi de meget direkte får lov til at vise, at en tur på skadestuen med en elev eller opgaverettelser i S-toget rent faktisk også er arbejde.

Lærer-markedsdag på Bornholm
En gruppe bornholmske lærere var også mødt op til seminaret. De foreslog, at man på Bornholm kunne afholde en markedsdag - eventuelt i forbindelse med Folkemødet til juni, hvor øen er ved at svømme over af landets beslutningstagere.

Markedet skal byde på boder, som på forskellig vis skal illustrere lærernes arbejdsopgaver. For eksempel en bod med sprogvurdering, en med idrætsprøver og en hjemkundskabsbod med smagsprøver.

"Vi skal bruge befolkningens opbakning, men mange kender ikke alle de dele, lærernes arbejde består af. Ved markedsdagen vil vi på en sjov og aktiv måde sætte lærernes arbejde i fokus", forklarer Susan Bülow, lærer ved Kongeskær Skole under Skole Nord på Bornholm.

Hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening har netop afsat fem millioner i en pulje til de lokale initiativer. Ansøgning om midler skal ske gennem de lokale kredse, som får nærmere information om proceduren de kommende dage.

Læs mere

Facebookgruppen 'Forældre for kvalitet iundervisningen'

Powered by Labrador CMS