"Lærerne føler sig pressede på tiden", fortæller formand for Fjordkredsen Kirsten Busk.

Ringkøbing-Skjern: Lærerne mangler tid til forberedelse

Lærerne oplever ikke, at de har tid til at forberede sig til undervisningen i Ringkøbing-Skjern Kommune. For mange opgaver og for meget vikardækning er de store tidsrøvere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun otte procent af lærerne oplever, at "de godt kan løse mængden af opgaver tilfredsstillende og kvalificeret inden for tilstedeværelsestiden". Det viser en ny undersøgelse foretaget af Fjordkredsen blandt medlemmerne i Ringkøbing-Skjern Kommune i januar måned. 44 procent  af lærerne oplever, at det "slet ikke" kan lade sig gøre.

På samme måde viser undersøgelsen, at når lærerne skal vurdere, om antallet af undervisningstimer er passende, bliver krydset sat under middel. 

Viborg Lærerkreds: Fuld tilstedeværelse udfordrer

Fjordkredsens lærerformand, Kirsten Busk, oplever, at lærernes største problem, siden reformen trådte i kraft i august, er for mange opgaver og for lidt forberedelsestid. Derfor er undersøgelsens resultat ikke overraskende.

"Lærerne føler sig pressede på tiden. Det er det, vi hører rundt omkring på skolerne. Lærerne har ikke tid til at gøre deres arbejde godt nok, så de må sænke overliggeren. Hvis man har ambitioner om at løfte kvaliteten rent fagligt, som jo er skolereformens mål, er det alarmerende, at lærerne ikke har tid til at forberede sig," siger hun.

Skoleledernes lokale formand, Ole Graversen, er forsigtig med at fortolke den del af undersøgelsen, hvor lærerne peger på manglende tid til opgaveløsning.

»Jeg ville være blevet meget forundret, hvis de havde sagt det modsatte. Der er ingen tvivl om, at lærerne med folkeskolereformen har fået flere og anderledes opgaver samtidig med den ny arbejdstidsaftale, og det vil mange opleve som pres. Undersøgelsen peger på nogle ting, vi skal være opmærksomme på, og der er givetvis ting, vi skal anstrenge os for at gøre bedre,« siger skolelederen til Ringkøbing-Skjern Dagblad.

Forberedelsestid bliver til vikardækning

Lærerne i Ringkøbing-Skjern Kommune har ingen lokalaftale, så deres arbejdstid er bestemt af lov 409. Kirsten Busk kender ikke det præcise gennemsnitlige undervisningstimetal i kommunen, men de tal, hun har set, er højere end KL's anbefalede 734 timer. Hun kender også til enkelte skoler, hvor lærere har 900 undervisningstimer. Når lærerene skal bruge så mange timer på selve undervisningen, er der ikke mange timer tilbage til teamsamarbejde, elevsamtaler, forældresamarbejde og forberedelse, og det er ifølge Kirsten Busk med til at presse lærerne.

"En skolereform af denne kaliber kræver tid. Der er lagt for mange opgave ind og for lidt tid til forberedelse. Havde man nu fulgt KL's anbefalinger om undervisningstimetal, havde det set anderledes ud," siger Kirsten Busk.

Udover de mange opgaver, stjæler vikartimer også forberedelsestid fra lærerne. Undersøgelsen viser, at 26 procent af lærerne selv skal dække ind ved vikarbehov i forbindelse med fravær, uden at der er sat timer af til det. Forberedelsestid kan altså blive inddraget, hvis en kollega er syg eller på kursus.

Kirsten Busk fortæller, at både stigende sygefravær og efteruddannelse er store vikarslugere. Skolereformens krav om linjefagskompetencer hos lærerne sender mange afsted på kurser, og på mange skoler skal lærerne så dække undervisningen for hinanden.