Lærerne sidder tæt, når de forbereder sig på lærerværelset.

Lige nu: Forberedelse uden internet og skrivebord frustrerer

På lærerværelset på Kastrupgårdsskolen i Tårnby står de bærbare computere tæt. Men meget af tiden er de ikke i brug, for internettet svigter, printerne virker ikke, og møblerne til lærernes arbejdslokaler er endnu ikke kommet.

Publiceret
Lærer Carina Thomsen er blandt de heldige på Kastrupgårdsskolen, der kan forberede sig i klasselokalet.
I går virkede de nye flexmaskiner ikke - i dag virker de.
Arbejdsmiljørepræsentant Michael Vrochopoulos er ikke tilfreds med, at nogle arbejdspladser skal placeres på SFO'en.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tårnby-lærere undgår ind- og udstempling de næste dage 

"Jeg er færdig med mit møde nu. Men jeg må ikke gå, før om tyve minutter. Jeg kan slet ikke have det. Det er meningsløst", siger lærer Rikke Christensen, der sammen med et par andre lærere har slået sig ned i sofagruppen på lærerværelset.

Der kigges på urene. "Jeg kan gå om otte minutter", siger en anden lærer.

Lærerne sidder med de bærbare i skødet eller på de lange borde. Men internettet er meget ustabilt, og mange sidder og kigger ud over skærmen. Flere har helt opgivet at komme på nettet.

Tårnby-lærere: Vi bliver banket tilbage til industrisamfundet

"Det her er kontrol og en magtdemonstration. Jeg er vidensarbejder. Men jeg kan ikke komme på nettet. Jeg kan ikke kopiere, og vores skemaer er ikke færdige. Havde jeg siddet derhjemme, kunne jeg have gået på nettet", siger Rikke Christensen.

Klasselærerne er heldige

På gangene buldrer håndværkerne for at få de nye installationer færdige. Udenfor er det gartnere, der står for larmen. Borde og stole er stablet rundt omkring på gangene. Lærernes kommende arbejdsrum er til gengæld gabende tomme. Møblerne er ikke kommet endnu.

Lærer Carina Thomsen er ved at gøre klar i klasseværelset for 4.b. Hun har fri klokken fire, og det har hun det egentlig meget godt med. Hun har også hidtil forsøgt at gøre arbejdet færdigt på skolen. Men det frustrerer lidt, at nettet og printere ikke virker.

"Jeg føler lidt, jeg står på standby. Men jeg er heldig, fordi jeg er klasselærer, så jeg har et klasseværelse at være i. Det er jo kun halvdelen af os, der har det. Resten må sidde på lærerværelset", siger Carina Thomsen, der bruger tiden på at gøre klasseværelset klart til eleverne i næste uge og mødes med sine kolleger.

Hun kunne godt tænke sig, at hun kunne klare nogle af de store printeropgaver, men det er ikke det frustrerer mest. Faktisk synes hun hellere medierne skulle beskæftige sig med de børn, som skolerne skal inkludere, uden der følger midler med, end med lærernes tidsregistreringsmaskiner. 

Lærerne på Osted Skole kan undtagelsesvist forberede sig hjemme

 

Uvished frustrerer

Mange lærere har valgt at møde omkring klokken syv om morgenen. Og klokken tre danner sig en lille kø foran flexterminalerne, som alle lærere i Tårnby skal registrere deres arbejdstid på. Lærerne hjælper hinanden. I går virkede maskinerne ikke, så alle lærere fik otte timers arbejdstid. I dag virker det.

Arbejdsmiljørepræsentant Michael Vrochopoulos viser rundt i de tomme arbejdslokaler - lærerne ved ikke, hvornår de kan begynde at bruge dem.

"Men vi skal jo også være tre om to arbejdspladser, så nogle skal jo arbejde andre steder", siger han. Lige nu er der planer om, at der skal være arbejdspladser i SFO'ens bygninger. Lige bag computerlokalet. Et lokale, som også skal være gennemgangslokale for specialbørn.

"Det er totalt uholdbart. Vi skal gå forbi alle børnene, vi skal sidde lige op af computerrummet med en glasdør imellem, og så skal der børn gennem lokalet, mens vi arbejder. Desuden ligger det lige ud til legepladsen", siger Michael Vrochopoulos, mens han tager imod alle børnene, der skal hilse på ham i computerrummet.

Spildtid

På lærerværelset kommer en lærer ind og siger højlydt: "Alle andre skolers internet virker - det er bare vores, den er gal med".

"Det er løgn", udbryder en anden.

"Alt den tid, vi sidder her, kunne vi bruge på alt muligt andet. Jeg kommer bagud. Jeg kan ikke forstå, at kommunen holder fast i, at vi skal være her", siger Rikke Christensen.