Børn og unge-chef: Nu skal der ro på Søndervangskolen

Ledelsen på Søndervangskolen har i dag valgt at stoppe øjeblikkeligt. Dermed skal der hurtigt findes en midlertidig ledelse, lyder det fra børn og unge-chef i Aarhus Lisbeth Schmidt Andersen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Søndervangskolen blev i dag kl. 12.30 informeret om, at skoleleder Rani Hørlyck og viceleder Martin Bernhard per dags dato er stoppet på skolen.

Beskeden fik de fra børn og unge-chef Lisbeth Schmidt Andersen, som også har været meget på skolen, siden blandt andre Folkeskolen har afdækket meget alvorlige beskyldninger om både snyd på skolen og et dårligt arbejdsmiljø.

Aarhus Kommune udsendte samtidig en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at det er Rani Hørlyck og Martin Bernhard selv, der har valgt at fratræde deres stillinger.

Rani Hørlyck stopper på Søndervangskolen 

Nu skal der ro på

Overfor Folkeskolen ønsker Lisbeth Schmidt Andersen ikke at oplyse, hvornår hun blev informeret om ledelsens ønske om at stoppe på skolen.

"Det er en personalesag, så kan jeg af gode grunde ikke uddybe det yderligere", siger hun.

Lisbeth Schmidt Andersen fortæller, at hun hurtigst muligt vil forsøge at finde en midlertidig skoleleder og pædagogisk leder til skolen.

"Mit nære fokus er lige nu at få ro om børn, forældre og personale og få skabt en god hverdag, fordi det trænger alle til. Jeg kan ikke sige så meget, andet end at jeg går i gang med at prøve at finde et par midlertidige ledere, som kan understøtte skolen i en periode. Det kan jeg ikke fortælle noget om nu, men jeg er i fuld gang nu".

Lærere på Søndervangskolen i fælles udtalelse: Utrygt når ledelsen stadig er her

Hvor hurtigt forventer du, at du vil kunne ansætte en midlertidig ledelse?

"Jeg vil lægge mig i selen for, at det sker så hurtigt som muligt".

Hvordan vurderer du, at stemningen er på skolen nu, herefter at personalet har fået at vide, at deres leder og viceleder ikke længere er på skolen?

"Jeg tror, at det er en trykket stemning, og min vurdering er, at folk allermest trænger til en så almindelig hverdag som overhovedet mulig".

Ingen konsekvenser for ny undersøgelse

Aarhus Kommune oplyser, at dagens fratrædelser ikke får nogen betydning for den kommende uvildige konsulentundersøgelse, der blandt andet skal undersøge anklagerne om snyd på skolen og om et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Hvis undersøgelsen ender med at dokumentere, at der faktisk har været snyd, hvilke konsekvenser vil det så kunne have, nu hvor ledelsen ikke længere er på skolen?

"Uanset om du havde spurgt mig om det her i sidste uge, så vil jeg have sagt, at jeg ikke på forhånd kan drage nogen konklusioner om en undersøgelse, der ikke er gennemført. Det er simpelthen undersøgelsen, der vil vise, hvad det er, vi er nødt til at gøre efterfølgende".

Søndervangskolen: Aarhus-politikere kritiserer, at uvildig undersøgelse ikke skal afdække hele perioden

Så vidt jeg forstår, har du den seneste tid tilbragt meget tid på skolen i kølvandet på de massive beskyldninger. Hvad har været din rolle indtil nu, og hvad er din rolle fremadrettet i forhold til skolen?

"Min rolle er ikke at være skoleledelse. Vi har to ledere herude, og min rolle er at finde en midlertidig skoleleder. Men som ansvarlig chef så kærer jeg mig jo om de medarbejdere, der er. Så jeg er sådan et slags bindeled, der prøver at understøtte, så godt jeg kan. Og jeg er her ikke hele tiden. Jeg er på andre skoler og børnehaver".

Og den normale undervisning fortsætter?

"Ja, børnene skal have så normal en hverdag som overhovedet muligt. I dag har jeg sagt til personalet, at jeg synes, at de leverer et godt og solidt pædagogisk arbejde, og det skal de bare blive med".

Frygter du, at dagens melding vil skabe spild mellem medarbejderne på skolen?

"Det kan jeg simpelthen ikke sige noget kvalificeret om".

Lærere på aarhusiansk successkole: Vi blev presset til at fuske