Tysk
0   17

Undersøgelse: 6 ud af 10 tysklærere vurderer, at de ikke taler flydende tysk

60 procent af tysklærerne svarer i en stor undersøgelse, at deres tyske er dårligere end flydende. Mange efterspørger også efteruddannelse til at forbedre deres sprogkundskaber i tysk.

Regeringen har med sin sprogstrategi et ønske om blandt andet at styrke tysk. Center for Mindretalspædagogisk ved UC Syd har i den forbindelse fået til at opgave at undersøge, hvordan det står til med tysk i Danmark. 

Undersøgelsens resultater bygger på svar fra 748 tysklærere i folkeskoler, frie grundskoler og på landets gymnasier. Folkeskolen.dk har dog fået tilsendt et særudtræk med svarerne fra de 389 tysklærerne i undersøgelsen, der underviser i folkeskolen. 

Og den viser, at rigtigt mange af de 389 tysklærere vurderer deres tyske sprogkundskaber til at være dårligere end flydende. 40 procent svarer, at deres tysk er enten "flydende", på et niveau svarende til "modersmål" eller er på decideret "ekspertniveau" (læs hele undersøgelsen i linket nederst). 

Resten af lærerne angiver, at deres niveau kan betragtes som "rutineret", "godt kendskab" eller endda blot til "kendskab".

Artiklen fortsætter under banneret

 

 

Det er lektor og ph.d. ved Center for Mindretalspædagogik Camilla Franziska Hansen, der står bag undersøgelsen. Hun er dog på barsel, hvorfor hun ikke har mulighed for at kommentere på undersøgelsen. 

58 procent af lærerne svarer, at de "i høj grad" eller "i nogen grad" mener, at de lige nu har behov for efteruddannelse i faget. 


Flest lærere så gerne denne efteruddannelse i nyt og aktuelt undervisningsmateriale, mens 3 ud af 10 svarer, at de har mest brug for at få styrket deres evner til at mestre det tyske. 


 

Samtidig svarer tæt på en femtedel af tysklærerne, at de faktisk ikke er uddannet til at undervise i tysk.

Delte meninger om elevernes evner og motivation

Camilla Franziska Hansen har også spurgt tysklærerne til, om de oplever, at eleverne generelt er blevet dygtigere til faget i de år, lærerne har undervist i tysk. 

Her er lærerne er splittede. Flest - 49 procent - svarer, at de er helt eller delvist uenige i et udsagn om, at eleverne skulle være blevet væsentligt bedre. 38 procent af lærerne er helt eller delvist enige i udsagnet.

 

Samme splittelse er at finde, når lærerne bliver spurgt til, om de oplever, at elevernes motivation for at lære tysk er blevet stærkere i de år, de har undervist i tysk. Faktisk er gruppen af lærere, der er enig og uenig i udsagnet lige stor.

 

 

Til gengæld vurderer næsten tre ud af fire af tysklærerne, at deres elever synes, at tyskundervisningen er sjov.

 

 

Med skolereformen blev elevernes første møde med tysk-faget rykket fra 7. klasse ned i 5. klasse. Aftalen om en justering af reformen fra januar i år tilføjer desuden en enkelt ugentlig tysktime i 5. klasse sammenlignet med i dag.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
784 andre er allerede tilmeldt