Pisa: Matematik-tilbagegang uden forklaring

"Vi er ikke i stand til at forklare nedgangen i elevernes matematikpræstationer", sagde professor Niels Egelund på Pisa-pressemødet. Det vil kræve mere forskning at finde eventuelle forklaringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De danske elever er gået fra et ellers stabilt niveau over Pisa-gennemsnittet og er faldet fra 513 til 503 point. Men de befinder sig stadig over gennemsnittet og er stadig i samme gruppe, som de var ved Pisa 2006.

Det er asiatiske lande og regioner som Shanghai, Singapore, Hong Kong, Korea og Taipei, der topper - også i matematik. Og så kommer Finland derefter.

De danske elever præsterer i matematik i alle Pisa-undersøgelserne bedre eller på niveau med eleverne i Norge, Sverige og Island.

Man kan tydeligt se, hvordan matematikscoren har udviklet sig for de nordiske lande, fordi det er de samme opgaver, der har været anvendt i de tre testninger i 2003, 2006 og 2009.

Piger springer opgaver over

De danske kønsforskelle er anderledes end de andre landes, da danske piger springer flere opgaver over end danske drenge. Drengene viser sig også at have en langt højere vurdering af deres egen matematiske dygtighed end pigerne.

Forskerne skriver, at man må antage, at der er uudnyttede potentialer blandt de danske piger, som kan fremmes i matematikundervisningen. Det er nemlig enestående i Norden, at drenge præsterer signifikant bedre end piger - som det er i Danmark. Der er også flere drenge på de højeste Pisa-niveauer her i landet, ligesom drengene desuden ved den skriftlige afgangsprøve i 9. klasse får højere karakterer end pigerne. Det tyder altså på, at matematikundervisningen foregår på en måde, der rammer drengene bedst.

Forskerne påpeger, at det vil være relevant at undersøge de nationale test i et kønsperspektiv.