Debat #inklusion
0   2

Vellykket inklusion er afgørende for opbakningen til folkeskolen

Alt for mange elever, forældre og lærere har forladt folkeskolen de seneste år med den begrundelse, at inklusionen ikke er lykkedes. Forklaringen er desværre, at inklusionen ofte har været en spareøvelse. Mange skoler er så pressede på økonomien, at lærerne ofte står med en umulig opgave med at få inklusionen til at lykkes. Op mod hver fjerde lærer har inden for det seneste år oplevet vold eller trusler i forbindelse med arbejdet. Det er et alarmerende højt antal. Når man kigger nærmere på tallene og de konkrete tilfælde af vold og verbale trusler, er fællesnævneren i en lang række tilfælde desværre mislykket inklusion.

Heldigvis ved vi en hel del om, hvad der skal til, for at folkeskolen kan lykkes med inklusionsopgaven. Det kræver først og fremmest investeringer i almenundervisningen. Det kan vi gøre ved at indføre flere tolærerordninger. En lærer med specialpædagogisk viden indgår i undervisningen sammen med klassens øvrige lærere og bidrager med kvalificeret faglig støtte til gavn for undervisningen. Dernæst skal lærere og børnehaveklasseledere have bedre muligheder for kompetenceudvikling inden for området. Det kan blandt andet ske gennem en styrket systematisk efteruddannelsesindsats. En styrkelse af den forebyggende indsats er ligeledes et område, som bør opprioriteres. Det betyder, at eleverne, skolerne og lærerne skal have mulighed for at få den rette støtte og hjælp i tide. Alle kommuner og skoler bør have fagligt kvalificerede resursepersoner, der kan rådgive og vejlede lærerne og indgå i undervisningen, når lærerne vurderer, at der er behov for det.

Artiklen fortsætter under banneret

Tryghed er et væsentligt bidrag til vellykket inklusion. En handleplan for elever med særlige behov er medvirkende til at skabe tryghed for den inkluderede elev og dennes forældre, men også for klassens øvrige elever og forældre. Et vigtigt element i en styrket inklusionsindsats er desuden, at kommunerne har relevante faglige specialundervisningstilbud til de elever, som af en eller anden grund ikke har gavn af at blive inkluderet i almenundervisningen.

Lykkes folkeskolen med inklusionsopgaven, styrker det opbakningen til folkeskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.439 andre er allerede tilmeldt