De er en risiko for, at seksualundervisniegn parkeret i Uge Sex, erkender generalsekretær i Sex & Samfund Bjarne Christensen - men det er skolelederens opgave, at sikre, at faget prioriteres også resten af året.

Uge Sex: En kæmpesucces, der ikke er nok

Målt på antallet af deltagende klasser er Uge Sex en enorm succes og har været det i årevis. Samtidig viser en ny undersøgelse store mangler i seksualundervisningen. Det er et forståeligt paradoks, siger generalsekretæren i Sex & Samfund.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sex og Samfund tog oprindeligt initiativ til at gøre uge 6 til Uge Sex - en uge fuld af undervisning i trivsel og (seksuel) sundhed - fordi en undersøgelse havde vist at danske skolelærere vidste for lidt om at undervise i sex til at kunne give en tilfredsstillende undervisning. Uge Sex med nye, moderne undervisningsmaterialer stillet gratis til rådighe skulle rette op på det og løfte kvaliteten i faget.

Lærere vil bedre seksualvejledere

Nu har Uge Sex efterhånden 11 år på bagen, og antallet af klasser, der deltager, vokser år for år. I 2019 har over 16.000 lærere tilmeldt sig, og flere vil komme til i løbet af ugen. Ikke desto mindre viser en ny rapport, at undervisningen i Sundhed, seksualitet og familiekundskab (SSF) har alvorlige mangler.  For eksempel har 53 procent af lærerne i undersøgelsen hverken læst fagets fælles mål eller læseplan, og det er vel at mærke lærere som underviser i det timeløse emne.

Folkeskolen er dårlig til at undervise om sex

Folkeskolen.dk har spurgt Sex & Samfunds generalsekretær, Bjarne Christensen, hvad der skal til, når nu Uge Sex ikke har været løsningen:

"Det er et paradoks, men det er et forståeligt paradoks" siger han. "Undervisningsmaterialer sikrer i sig selv ikke en god seksualundervisning på skolen, det kræver en ledelsesmæssig prioritering og et overblik på skolen over hvem, der har ansvaret for undervisningen.  Vi vil anbefale at skolelederne formulerer en plan for, hvordan SSF integreres i fagene, alle de relevante fag og alle klassetrin, gerne med et lokalt fastsat timetal. Vi mener også at der skal udpeges personer på de enkelte skoler, som har ansvaret for den integration, så planen kan omsættes til praksis. Det skal ikke være den enkelte læres eget ansvar, det her".

Blog: Seksualopvisning for let øvede 

Et skemalagt fag er ikke svaret

Både lærere og skoleledere peger i den nye rapport på manglen på faste, skemalagte timer som det største problem for faget. Men det er Bjarne Christensen ikke nødvendigvis enig i.

"Vi er bange for, at hvis SSF-faget tildeles for eksempel en time om ugen eller hver anden uge, så bliver de relevante emner parkeret dér, og så tænker man ikke på dem resten af tiden" siger han.

Men er det, der sker nu, ikke bare at de emner bliver parkeret i Uge Sex, og så beskæftiger man sig ikke med det resten af året?

"Det er helt klart en risiko", siger generalsekretæren.

"Men det er her, skoleledelsen må komme med en plan. Man risikerer kun at nå små hjørner af faget, hvis det overlades til den enkelte lærer. SSF kan fint være en del af de fleste fag, de håndtag, vi har at skrue på, er slet ikke så dårlige. Men det kræver en professionalisering af området og en forståelse af, at SSF er et område, der er centralt i forhold til at opfylde folkeskolens formålsparagraf. Der er utrolig meget dannelse i det her".

Seksualundervisning: Alles ansvar er ingens ansvar

Professionaliseringen skal komme gennem mere uddannelse i emnet til lærerne, både dem, der nu studerer på læreruddannelsen og dem, der allerede er ude på skolerne, mener Bjarne Christensen, som også understreger, at dette her ikke er noget, der nu skubbes ind som et ansvarsområde for folkeskolen.

"Skolen har faktisk skullet løfte denne opgave her siden 70'erne" siger han.

Blog: Uge sex: Kunsten at nærme sig elevernes ståsted