Blog
0   30

Uge sex: Kunsten at nærme sig elevernes ståsted

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Uge sex nærmer sig, og seksualundervisningen skaber en forventning i klasserummet. Eleverne ved, det kommer, men hvordan kommer jeg som lærer af sted med det på den bedst mulige måde?

Foto: Pixabay.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Seksualundervisningen kan for nogle lærere være en grænseoverskridende omgang, der ender i lidt video og noget omdelt materiale. ”Så fik vi overstået det”!

Men i en tid, hvor kroppen og idealer er så meget i fokus, har jeg som lærer blot fået endnu mere at tale med eleverne om – endnu mere at danne dem i. Jeg har tidligere skrevet en blog om min 7-årige datters fokus på mormor-arme – et udtryk hun havde hørt i skolen.

Kropsbevidstheden tvinger sig selv lavere og lavere ned på årgangene, og med et større visuelt bombardement via sociale medier, så er opgaven nu at få normaliseret de unge menneskers hjerner i retning af normalitet i egen krop.

Derfor er min opgave i 2019 enorm vigtig.

 

Elevernes ståsted

Min erfaring med eleverne gennem de seneste år er, at de ikke ”kun” er til de ellers mange fine tilbud fra filmcentraler, undervisningsportaler eller lignende. Eleverne savner i min optik, at komme endnu tættere på det hele.

Materiale om seksualundervisning er på en måde en anelse distanceret fra start. Materiale er et færdigt produkt, som ganske vist kan lægge op til diskussioner og undersøgende tilgang, men det begrænser alligevel en smule.

For dette emne er ikke noget, der ligner noget andet. Det her handler om hver enkelt individs ståsted, og for eleverne er det her vigtigere end dansk, matematik, fysik mm.

 

Lad eleverne være med til at sætte dagsordenen

Det mine elever gang på gang søger, er en form for spørgetime. En time hvor de kan skyde fra alle vinkler. For mange år tilbage havnede jeg i min praktik i en sådan redelighed. Vi læste bogen ’Zappa’, og da Bjørn er sammen med en pige fra klassen, regnede spørgsmålene efterfølgende ned over mig.

Timen blev klart noget af det mest nærværende og meningsfulde, eleverne oplevede med mig i den praktik. Jeg oplyste om alt, hvad jeg vidste uden at blive personlig og lade det komme tæt på mig selv.

På samme måde, tænker jeg, eleverne har glæde af at møde emnet i dag. På en dynamisk fri måde, hvor spørgsmål kan stikke af i alle retninger. Jeg må møde dem så godt jeg kan, hvor de er. Jeg kan støtte mig til materialer, men det er først, når jeg rigtig TØR tale med dem, at jeg finder ind til kernen af denne uge.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.392 andre er allerede tilmeldt