Debat
0   1

Mål i den pædagogiske praksis

I denne lille artikelserie sætter jeg fokus på Mål, som styringsparadigme for skolen, i dens egenskab som offentlig organisation, der skal skabe et outcome, som samfundet ønsker, og som et værktøj, der samtidigt skal være et, som sikrer eleverne det bedst mulige udgangspunkt som lærende subjekter i et fællesskab af lærende.

Artikel Serie

Efter, i en tid, ikke at have bidraget med artikler i dette forum på grund af færdiggørelse af min 2. bog, der udkommer fra Hans Reitzels Forlag i Juni, og arbejdet med mindre bidrag til Udgivelse på Niagara University, Toronto om Peer Learning i praksis, hopper jeg igen i arbejdstøjet, med denne lille artikelserie. Denne handler om noget, der har optaget mig meget gennem et stykke tid – Mål i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Mål i vores Pædagogiske praksis

I denne lille artikelserie sætter jeg fokus på Mål, som styringsparadigme for skolen, i dens egenskab som offentlig organisation, der skal skabe et outcome, som samfundet ønsker, og som et værktøj, der samtidigt skal være et, som sikrer eleverne det bedst mulige udgangspunkt som lærende subjekter i et fællesskab af lærende.

I forlængelse af folkeskolereformen i 2013 så den Læringsmålstyrede Undervisning dagens lys. Dette begreb har jeg brugt denne ene gang og det vil ikke blive brugt igen, da mit fokus – i denne artikelserie – er en måde at tænke Mål på, hvor Målet for Organisationens outcome anvendes til at skabe balance mellem outcome, investerede ressourcer og ønskede samfundsudvikling på den ene side, og som redskab til at skabe vej for læring hos den enkelte elev i det læringsfællesskab hun indgår i, som lærende subjekt. De to måder at tænke Mål på er en del af samme helhed, men deres betydning og anvendelse i skolen er forskellig, som dag og nat.

Det er mit ønske med denne artikelserie, at bidrage til – på et empirisk og forskningsinformeret grundlag – at arbejdet med, og diskursen om, Mål i forhold til skolens organisatoriske udvikling, i forhold til lærernes undervisning og særligt i forhold til  elevernes arbejde med deres læring, som subjekter i lærende fællesskaber, kan finde sin rette plads og opnå sin korrekte form.

Artikelserien kommer – i første omgang – til at bestå af nedenstående artikler. I første omgang, da artikelserien kan blive udvidet, hvis dette bliver relevant.  

 

Artikel 1 Offentliggøres cirka 1. april 2018

Mål, som organisatorisk ramme for undervisning.

Et redskab til sikring af, at Skolen, som institution opfylder sin funktion i forhold til, hvad eleverne skal undervises i. Et redskab til lærerne, som professionelle, der planlægger deres undervisning i forhold til den kontekst de virker i.

 

Artikel 2 Offentliggøres cirka 15. april 2018

Mål, som redskab, der skaber læring for den enkelte og i fællesskabet.

Et redskab til arbejde med kriterier for målopfyldelse, selvevaluering og feedback mellem ligestillede. Et redskab til at sikre, at eleverne opnår den optimale læring i forhold til deres læring, som lærende subjekter individuelt og i det lærende fællesskab.

 

Artikel 3 Offentliggøres cirka 29. april 2018

Mål i morgendagens skole?

Hvad er det vi grundlæggende vil med vores skole - også set i forhold til ordene i 21st Century Skills? Hvordan opsætter vi mål, der – bedst muligt – sikrer målopfyldelse i forhold til dette? Hvordan opnår vi størst mulig effekt af brug af Mål i vores pædagogiske praksis i forhold til styrkelse af den enkelte elevs mulighed for at lære.

 

Jeg håber du, som læser, vil tage godt i mod mit bidrag, og vil komme med feedback på form og indhold, hvis du er motiveret for dette.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.219 andre er allerede tilmeldt