Vi er et stort mindretal i KL, som forsøger at få en diskussion, fremhæver næstformand i KL's børne- og kulturudvalg Ulf Harbo.

Næstformand i KL’s børne– og kulturudvalg: Før reformen syntes eleverne ikke, dagen var for lang

"KL: Eleverne vil altid synes, skoledagen er for lang". Sådan referede folkeskolen.dk i går udvalgsformand Leon Sebbelins tale på KL's Børn&Unge Topmøde. Men det er ikke et enigt KL's holdning, protesterer næstformand Ulf Harbo.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KL: Eleverne vil altid synes, skoledagen er for lang 

"Jeg er nødt til at protestere, fordi det ganske simpelt ikke er rigtigt, og det skal ikke fremstå, som om alle i KL er enige. Efter reformen er der sket en voldsom stigning i antallet af elever, som synes skoledagen er for lang", siger næstformand i KL's børne- og kulturudvalg Ulf Harbo.

Ulf Harbo henviser til en SFI-rapport fra 2016, som viser, at hvor der er i  2014 (inden folkeskolereformen) var 43 procent af eleverne i folkeskolen, som syntes, at skoledagen var for lang eller alt for lang - så er det samme tal i 2016 steget til 82 procent.

Også professor Svend Kreiner har set nærmere på tallene og fremhævet, at der er tale om en voldsom stigning på meget kort tid.

Debat: Om lange skoledage og skoletræthed 

Det burde man diskutere, mener Ulf Harbo:

"Vi er et stort mindretal i KL, som forsøger at få en diskussion. Jeg har meget længe forsøgt at få de andre til at tage tallene op, og jeg var ved at ryge ned af stolen, da jeg hørte udtalelsen", siger Ulf Harbo, som er valgt ind på liste Ø i Norddjurs Kommune og er næstformand i KL's børne - og ungeudvalg.

"Flertallet i KL nægter at tage det alvorligt og fortsætter bare med at sige, at man skal give reformen tid. Men man burde ændre i lovgivningen. Der er for meget skal-tid og for lidt fri tid til eleverne.  Det er ikke nok, at der er åbnet mulighed for at justere via paragraf 16b. I min kommune har jeg kæmpet for at få det igennem, men det er blevet afslået og jeg kan jo ikke sige, at man ikke skal følge loven", siger Ulf Harbo.

8 ud af 10 elever synes, skoledagen er for lang

Hvis man virkelig mener alt det med varieret undervisning og bevægelse, så burde man efter Harbos mening skære ned på undervisningstiden, så lærerne fik mulighed for at forberede en varieret undervisning, mener han.

 "Men det vil de ikke. De er indspiste og de har indgået en musketered om ikke at ændre på folkeskolereformen. Det er meget provokerende, at de ikke engang vil diskutere det", siger Ulf Harbo.