Folkeskolens leder:

Mere Køge – mindre Odder, tak

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Den offentlige debat er af afgørende betydning i et demokrati, og det er vigtigt, at også offentligt ansatte har mulighed for at deltage i debatten . Det skyldes blandt andet, at de offentligt ansatte - i kraft af den specialviden, som de besidder inden for deres forskellige fagområder - i en række tilfælde vil kunne medvirke til at højne det faglige niveau i den offentlige debat«.

Fra Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed, Justitsministeriet 2006

Så har der igen været en sag, hvor en kommunal ledelse tilsyneladende forestiller sig, at hvis den får lukket ned for en offentlig kritik, så er borgerne så dumme, at de tror, at der ikke er noget at kritisere.

I Odder Kommune var det bebudet, at hver femte lærer skulle afskediges. Så bølgerne gik højt - og gjorde livet surt for de ansvarlige. Kommunaldirektøren syntes åbenbart, at det blev for upraktisk og oldnordisk med den der ytringsfrihed! Hvordan skal man kunne gennemføre moderne forvaltning, hvis alle og enhver kan rende rundt og fyre deres meninger af, som det passer dem?

»Lederne må ikke udtale sig imod besparelserne, da byrådet fastlægger ledelsens standpunkt«, skrev han derfor i en instruks til skolelederne. Og for en sikkerheds skyld forbød han dem også at lade utilfredse forældre og medarbejdere hænge materiale op på skolerne.

Sådan. Så er den utilfredshed tryllet væk!

Det er ikke bare imod grundloven. Det er også ubegavet. Det fører til, at fagfolk må overlade diskussionen til andre, der ikke har den samme indsigt i substansen. Og selv om kommunaldirektøren bagefter har undskyldt, har instruksen gjort sin virkning. For skoleledere kan jo godt stave og lægge sammen. Vil man være inde i varmen i sparetider, er det bedst at holde lav profil.

Konsekvensen er dårligere beslutninger. For ytringsfriheden er ikke bare en ret for den enkelte. Den kommer os alle til gode, fordi den fremmer, at vi får alle argumenter på bordet - positive og negative. Demokratisk. Og praktisk.

Heldigvis er der også en anden måde at gøre det på. I Køge drager en anderledes type direktør i øjeblikket rundt i kommunen og går i åben dialog med lærere og skoleledere.

Det er risikabelt for alle. Kommunen risikerer at blive utroværdig, når den alligevel gennemfører upopulære besparelser. Og skoleledere og lærere risikerer at blive taget til indtægt for nedskæringer og skolelukninger.

Alligevel har mange sagt ja tak til at være med.

»Netop fordi de store besparelser i Køge Kommune vil berøre alle - både elever, lærere og ledere - er det vigtigt at have dialog med lærerne .«, siger en skoleleder.

Debatten raser i øjeblikket over hele landet. Skal små skoler nedlægges? Skal der flere elever i klasserne? Kan loven overholdes? Hvordan sikrer man et tillidsfuldt samarbejde? Spørgsmålet for kommunerne er jo ikke, om besparelserne bliver kritiseret. For det bliver de.

Men der er to måder at møde kritikken på. Odder-måden med mundkurv og frygt - og den modige og åbne i Køge.