Nu må forligspartierne simpelthen lytte til kritikken og imødekomme kravet om at korte skoledagen ned, lyder det fra Jakob Sølvhøj.

Enhedslisten: Lyt til kritikken i følgeforskningsrapporterne

De positive resultater af folkeskolereformen udebliver, konstaterer Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj på baggrund af den tredje bunke følgeforskning og håber, at den tidligere reformkritiker Merete Riisager vil gribe ind.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jakob Sølvhøj undrer sig ikke over de manglende resultater af reformen:

"Reformen var totalt underfinansieret og har medført en markant forringelse af lærernes muligheder for at forberede undervisningen", siger han i en kommentar til dagens følgeforskningsrapporter og påpeger, at de nedslående resultater heller ikke bør komme bag på undervisnngsministeren, der indtil for nylig var en af folkeskolereformens skarpeste kritikere.

"Jeg håber, at hun på grundlag af de seneste rapporter vil være i stand til at overbevise de øvrige forligspartier om, at det er helt nødvendigt at ændre på reformen og ikke mindst at forbedre rammebetingelserne for lærernes undervisning".

"Forhåbentlig tænder det også en række advarselslamper, at det nu påvises, at de lange skoledage i særlig høj grad har en negativ indvirkning på de mest sårbare elevers læring. Samlet set er godt 8 ud af 10 elever generelt utilfredse med de lange skoledage, men rapporterne viser, at der blandt de sårbare udadreagerende elever er en markant større andel, der karakteriserer skoledagene som alt for lange. Nu må forligspartierne simpelthen lytte til kritikken og imødekomme kravet om at korte skoledagen ned", siger Jakob Sølvhøj.

Følgeforskning år tre: Eleverne synes fortsat, skoledagen er alt for lang

 

 

 

Powered by Labrador CMS