På Lærertræf 2017 kan du blandt andet møde Emma Holten, der under overskriften "Internet, samtykke og rettigheder" afholder workshop om digital dannelse i folkeskolen.

Emma Holten: Overgreb på nettet er et overgreb foran vennerne

Torsdag d. 16. november inviterer Danmarks Lærerforening medlemmerne til Lærertræf. Deltagerne kan blandt andet møde Emma Holten, der opfordrer lærerne til at erkende, at det, der sker digitalt, er en forlængelse af det virkelige liv.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Lærertræf bliver der rig mulighed for at få inspiration til skoledagen og faglige input med hjem fra Odense Congres Center.

Årets lærertræf byder på åbning ved undervisningsminister Merete Riisager, oplæg fra fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og professor Dorte Marie Søndergaard samt 20 forskellige workshops. Folkeskolen.dk har talt med en af workshopholderne om en af de meget aktuelle udfordringer, som lærere i folkeskolen skal forholde sig til, nemlig mobning på internettet og arbejdet med digital dannelse. Emma Holten er redaktør for netmediet Friktion og fik sit gennembrud som offentlig debattør, efter at hun havde været udsat for hævnporno på internettet.

Ifølge Emma Holten er den største udfordring for unges digitale dannelse, at man anser det digitale og det virkelige liv som to forskellige ting:

"I offentligheden har der i lang tid været en opfattelse af, at det digitale og den virkelige verden er adskilt fra hinanden. At der er specielle regler for det digitale, og at det er noget andet end den virkelige verden. Men de to verdener hænger i høj grad sammen og er forlængelser af hinanden. Et problem som eksempelvis hævnporno kan ikke adskilles fra, hvordan vi ser på køn, seksualitet og rettigheder i den virkelige verden", siger Emma Holten.

DLF's lærertræf: Bliv klogere på undervisning for alle

Hun har en helt klar opfordring med til sin workshop på Lærertræf 2017: Vi skal alle sammen acceptere, at det digitale rum er en forlængelse af den virkelige verden. Hun siger:

"Hvis vi erkender det, så forstår vi også bedre hvordan det opleves af de børn og unge, der er i folkeskolealderen lige nu. For de skiller det ikke ad. At blive udsat for overgreb på internettet er ligesom at blive udsat for overgreb foran sine venner i den virkelige verden".

Mobning: 37 procent af dem, der er blevet mobbet, har selv begået mobning   

Folkeskolen er demokratidannelse

På spørgsmålet om, hvilken rolle folkeskolelærerne har i børn og unges digitale dannelse, har Emma Holten en kontant melding:

"Det er det samme som at spørge, hvad lærernes opgave er i demokratiet. Man kan ikke ignorere den påvirkning, lærere har på, hvordan unge mennesker tænker sig selv som en del af et fællesskab. Skolen er det første rigtige fællesskab, man er en del af. Folkeskolen er demokratidannelse, og man skal lære, at man er en del af et samfund. Vi gør det sværere for os selv, end vi behøver, hvis vi alene gør det til et digitalt problem. Det handler om den måde vi omgås", siger Emma Holten.

Hun peger på, at selve diskursen om, at det digitale rum er adskilt fra det virkelige liv, er en af årsagerne til, at stadigt flere børn og unge rammes af chikane, mobning og overgreb på nettet:

"Mange føler ikke, at de har et lige så stort ansvar i det digitale rum som alle andre steder. At det de gør der, ikke har konsekvenser for andre menneskers mentale helbred i forhold til chikane eller online mobning", siger Emma Holten.

Hun opfordrer derfor folkeskolelærere til at håndtere eksempelvis mobning på sociale medier og anden form for chikane på internettet på samme måde, som de ville ved en lignende situation i klasseværelset:

"Så snart vi erkender, at det digitale er et socialt rum, så kan vi også begynde at tale om det, som vi taler om andre ting. Når vi forstår, at de sociale dynamikker på nettet faktisk minder rigtig meget om de problemer, vi altid har haft i unges sociale relationer, så kan vi begynde at gøre noget ved det. Vi behøver ikke at gøre det sværere for os selv, end det er. Det er mange af de samme regler, der gælder online, som vi lærer børn i virkeligheden", fortæller Emma Holten.

Hun opfordrer derfor lærere og forældre til at tale med de unge om det ansvar, vi har for hinanden i det digitale rum. På den måde tror hun, at vi kan komme en del af problemet til livs:

"Vi skal tale om det gensidige ansvar for det digitale rum og gøre det mindre abstrakt. Jeg kan godt forstå at der er mange børn og unge, der skriver ondsindede ting til hinanden, som ikke fatter, hvad det er, de gør".

Tabubelagt at tale om nettet som virkeligt

Netop opfattelsen af det sociale rum som noget, der kun eksisterer i den virkelige verden, er ifølge Emma Holten helt forfejlet. Ifølge hende betyder det, at børn og unge ikke tør tale med voksne om, hvad de oplever på nettet:

"Der er stadig en følelse af, at en person der sidder og kigger ned i sin telefon er en asocial person. Det er en fordom der gør, at når unge har en ubehagelig oplevelse på internettet, så tør de ikke tale om det, fordi det er enormt tabubelagt at tale om nettet som om, det er det virkelige liv. Mange lærere skal indgå i en empatisk proces med deres elever om, hvilket liv de lever, både i virkeligheden og på nettet", siger Emma Holten.

Til Emma Holtens workshop på Lærertræf 2017 håber hun på at kunne give lærerne nogle nye redskaber og måder at arbejde med det digitale rum med hjem.

"Mit projekt er, at hjælpe lærerne til at få et ordforråd, så de kan tale med børnene om de her ting. Jeg mærker slet ikke uvilje hos lærerne, tværtimod oplever jeg, at mange lærere forstår, at det digitale er en stor del af unges liv. De ved bare slet ikke, hvor de skal tage fat, og det kan jeg godt forstå", siger hun.

På Lærertræf 2017 kan du møde en lang række lærere, vejledere, skoleledere, forskere debattører og andre eksperter, der hver især vil levere faglig inspiration og ny viden under dagens tema, "Undervisning af alle elever". Det koster 400 kroner for medlemmer af Danmarks Lærerforening at deltage i Lærertræf. For ikke-medlemmer er prisen 1.400 kroner.

Læs mere

Du kan læse mereom Lærertræf og tilmelde dig her

Klik her for at downloade beskrivelsen afde 20 workshops