Riisager måtte forsvare sig grundigt til gårsdagens spørgerunde i folketingssalen.

Socialdemokraterne bruger nyt KL-samarbejde til angreb: "Riisager forsøger at skabe uro"

Undervisningsministeren var i krydsilden i folketingssalens spørgerunde i går, da Socialdemokraternes Morten Bødskov og Annette Lind ville vide, hvad ministeren havde tænkt sig at gøre for at få ro om folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er jo ikke noget, vi har fundet på, at der skal være ro omkring folkeskolen. Det står jo i regeringsgrundlaget. Påtager ministeren sig et ansvar for at det er hende, som kritikken er rettet imod?". 

Sådan lød det blandt andet fra Annette Lind under gårsdagens spørgerunde, hvor der blev gået hårdt til ministeren. Baggrunden for spørgerunden var det nyetablerede KL-samarbejdes anklager om, at der figurerer uro omkring folkeskolen.

En pointe som også er blevet overleveret til ministeren i et brev fra aktørerne bag KL-samarbejdet, hvor der blandt andet står at "Den nye folkeskole blev sat i verden for at imødegå folkeskolens udfordringer" og at: "det kræver, at skoler og kommuner kan gennemføre deres arbejde, uden at der rejses tvivl om rammerne for folkeskolen. For udover en stærk indsats kræver udvikling også ro".

Nyt skolereform-samarbejde uden om lærerne

Regeringen vil også have ro

Ifølge ministeren ligger KL-samarbejdets ambitioner imidlertid i forlængelse af regeringens ambition om at skabe mere ro på folkeskolen.

Flere gange blev der spurgt ind til hvorvidt ministeren ikke følte, at hun havde et ansvar for den uro, som KL-samarbejdet havde som primært anklagepunkt. Merete Riisager indrømmede, at hun havde et ansvar, men at ansvaret også var fælles og skulle udmønte sig gennem et samarbejde mellem alle aktørerne omkring folkeskolen.

Især var det vigtigt at få integreret reformens ambitioner om bevægelse og åben-skole mere grundigt ind i de enkelte klasser, da særligt disse to elementer af folkeskolereformen endnu ikke fungerer hensigtsmæssigt på mange skoler ifølge ministeren.

Forsøg er ikke udtryk for uro

Riisager måtte også gentagne gange stå på mål overfor spørgsmål, der tog udgangspunkt i den kritik som hun havde foretaget af folkeskolereformen som folketingsmedlem og ordfører, og om denne negative indstilling overfor reformen ikke kunne være en af hovedårsagerne til KL-samarbejdets anklager om uro?

"Jeg har ikke hørt nogle af parterne erklære mig som målet for kritikken. Det ville også være ærgerligt. Jeg har noteret mig, at nogle af parterne er utilfredse med det rammeforsøg, jeg har sat i gang, og det er korrekt, at nogle af parterne har konfronteret mig med deres utilfredshed med forsøget", lød svaret fra undervisningsministeren.

LRiisager om forsøg med kortere skoledag: Resurserne skal bruges på god undervisning

Samtidig mener Riisager ikke, at forsøget med kortere skoledage giver tilstrækkeligt belæg for at tale om uro.

"At nogle skoler får mulighed for at lave forsøg, mener jeg på ingen måde er udtryk for en generel uro på folkeskoleområdet".

BUPL, KL og FOA vil have DLF med i reform-samarbejde

Kan ministeren ikke godt se…

Der blev også spurgt ind til om ministeren mon havde til hensigt at igangsætte nogle konkrete initiativer for at skabe ro omkring skolerne. Det havde Riisager dog ikke i sinde.

"Jeg har ikke aktuelle planer om at sætte nogle initiativer i gang med det særskilte formål at sikre ro om folkeskolen", sagde hun og pointerede samtidig, at der fra regeringens side ikke er planer om at lave en ny reform.

Dette fik Morten Bødskov til at smide fløjlshandskerne:

"Ministeren følger jo den linje hun har fulgt lige siden folkeskolereformen så dagens lys. Hun kritiserer den ned under gulvbrædderne, og nu forsøger hun så at skabe uro omkring den. Den uro bliver ministeren så kritiseret for af en perlerække af de organisationer, som har hovedansvaret for at få reformen til at fungere. Kan ministeren ikke godt se at det kunne være, man skulle tage et initiativ så den skolereform vi alle ønsker bliver en succes også går hen og bliver det?".

Dertil svarer Riisager at roen skal findes i det faglige samarbejde.

"Jeg kommer til at tage mange initiativer og vil være i tæt dialog med organisationerne, både individuelt og sammen. Vi har et fagligt samarbejde for at få lavet en bedre skoledag for eleverne. Det samarbejde tager jeg meget alvorligt".