"Vi har lavet en inklusionsstrategi, som sætter barnets behov i centrum, og derfor vil vi have uddannet personale omkring eleverne. Så tilbuddet bliver ikke ringere. Det bliver bedre", siger skoleleder Annika Bramming fra Kobberbakkeskolen i Næstved

Fyringshistorie på Facebook dækker reelt over faglig oprustning

Skoleleder Annika Bramming kender udlægningen på Facebook om, at 25 procent af medarbejderne i centerafdelingen på Kobberbakkeskolen i Næstved mister deres job, når elevtallet falder til august. Men det har folk misforstået, for skolen erstatter medhjælpere med uddannet personale.

Publiceret Senest opdateret

Klip fra Kobberbakkeskolensinklusionsstrategi

Næstved Kommunes inklusionsstrategi skaber nye udfordringer forvores kompetencer og faglighed. Øvrige skoler bliver så storeenheder, at de kan inkludere egne elever fra distrikterne, hvorforvi får færre.

Målsætningen om øget inklusion i Næstved Kommune betyder, at viskal opprioritere faglige

kompetencer, set i forhold til den nuværende kompetenceprofil.Det betyder konkret, at vi skal

ansætte flere fagligheder (både lærere og pædagoger) og færrekortuddannede (pædagogmedhjælpere, vikarer, gymnasieeleverm.fl.).

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Normalt får Kobberbakkeskolen lige så mange elever ind sine specialklasser, som der går på grund af alder. Men til sommer er det anderledes. Her går 18 elever ud, og som det ser ud nu, får centerafdelingen kun fire skolestartere fra skolens eget distrikt ind. Derudover er der elever, som bliver visiteret til andre tilbud.

"Nedgangen skyldes blandt andet, at skolerne i Næstved er blevet større efter en sammenlægning af skoler i sommer. Derfor har de fået volumen til at oprette deres egne tilbud fremfor at købe sig til et hos os", siger skoleleder Annika Bramming.

Tilbuddet bliver ikke ringere, men bedre

Tilbagegangen i elever fylder dog ikke meget i det samlede billede af Kobberbakkeskolens cirka 240 elever med særlige behov. Men da skolen samtidig nedlægger 24 fuldtidsstillinger for pædagogmedhjælpere, har det fået rygterne til at svirre på Facebook om, at cirka hver fjerde medarbejder i centerafdelingen mister deres job.

Den sammenkobling afviser Annika Bramming.

"Vi ansætter 19 pædagoger, to lærere og tre sosu-assistenter i stedet for på hele området, så der i næste skoleår bliver det samme antal voksne pr. barn som hidtil. Men vi ændrer på, hvem vi vil have til at løse opgaven. Vi har lavet en inklusionsstrategi, som sætter barnets behov i centrum, og derfor vil vi have uddannet personale omkring eleverne. Så tilbuddet bliver ikke ringere. Det bliver bedre", siger hun.

En lærer eller en pædagog følger med ud i almenklasserne

Strategien betyder også, at der fremover er en lærer eller en pædagog med som støtte, når en elev fra specialklasserne inkluderes i en almenklasse.

"Vi inkluderer flere elever fra næste skoleår, men vi sætter dem ikke bare ind i almenklasserne. Barnets behov skal dækkes, og derfor skal de ikke ud uden en lærer eller pædagog", siger Annika Bramming.

Kobberbakkeskolen har klasser i specialafdelingen for henholdsvis normaltbegavede elever med autisme og elever med autisme, som er under normalt begavet. Der er klasser for elever med motoriske og kommunikative vanskeligheder, elever som er under normalt kognitivt niveau, blinde elever og elever med multiple handicap. Dertil kommer behandlingstilbud til elever med angst, depression eller andre følelsesmæssige problemer, klaser til elever med generelle indlæringsvanskeligheder eller med adfærdsforstyrrelser og nye SIAA-klasser (struktur, inklusion, autisme og almenforløb).

"Der er selvfølgelig en fagforening, som er ærgerlige over, at vi finder det nødvendigt at afskedige nogle af dens medlemmer, men vores pædagogmedhjælpere skal fungere som praktisk hjælp, der understøtter den faglige, sociale og personlige udvikling, som lærere og pædagoger har ansvaret for. Den udskiftning ville vi have foretaget, selv om vi ikke havde haft færre elever efter sommerferien", siger Annika Bramming.

Skolelederen forhandler alene med fagforeninger

Der vil stadig være 16 fuldtidsstillinger til pædagogmedhjælpere. Dertil kommer tre nye fuldtidsansatte sosu-assistenter, som også skal give eleverne praktisk hjælp og pleje.

"De bliver målrettet elever med eksempelvis multiple handicap. Normalt begavede elever med autisme har ikke brug for pædagogmedhjælpere. De har brug for lærere og pædagoger til at skabe læring, pædagogik og strukturerede rammer for at opnå den bedste udvikling", siger Annika Bramming.

Selv om hun læser Facebook, tager hun ikke til genmæle mod rygterne om fyringerne der.

"Jeg går ikke i dialog eller forhandler på Facebook. Det gør jeg direkte med fagforeningerne", siger skolelederen.

Forældre er informeret om inklusionsstrategien

Annika Bramming mener ikke, at hun kunne have gjort noget for at forhindre rygterne i at opstå.

"Vi har afholdt informationsmøde om vores inklusionsstrategi, men ellers inddrager vi ikke forældrene i processen på nuværende tidspunkt. Op mod sommerferien får de et brev om, hvem der bliver lærere, pædagoger og eventuelt medhjælpere i deres barns kommende klasse. Dette sker i samme omfang, som vi plejer at give vores forældre oplysninger om personalesammensætningen", siger Annika Bramming og tilføjer, at skolebestyrelsen har været informeret siden et temamøde i december.

Du kan læse den nye inklusionsstrategi i Næstved Kommune via dette link:

Læs mere

Kobberbakkeskolens inklusionstrategi