I Waldon Approach Therapy træner man børn med udvklingsforstyrrelser i de udviklingsstadier, som de kan have sprunget over i deres tidlige barndom.

Køge på vej til at udvikle sig til centrum for kognitiv læring

I dag og i morgen samles 14 forældre og fagpersoner på specialskolen Ellebækskolen ved Køge til det første kursus i Danmark i metoden Waldon Approach Therapy. For blot et halvt år siden holdt initiativtagerne en bootcamp om Feuersteins metoder, som også styrker børn med udviklingsforstyrrelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bootcampen om Feuerstein var en udløber af en sommerskole om sproglig udvikling, som Køge Kommune holdt i sommeren 2014. Flere end 100 mennesker - talepædagoger, lærere, søskende, forældre og bedsteforældre - lærte ved den lejlighed om den såkaldte Karlstad-model. Bootcampen om Feuersteins læringsmetoder i september sidste år samlede lige så mange deltagere.

Sommerskole i sproglig udvikling fokuserer på barnets netværk

Forældre vil øge kendskabet til særlig intelligenstræning

Feuersteins læringsmetoder giver gode resultater

I dag og i morgen handler det om Waldon Approach Therapy, som er opkaldt efter teoriens skaber, neurologen Geoffrey Waldon. Metoden er designet til at hjælpe børn med udviklingsforstyrrelser og bygger dels på de erfaringer, et normalt barn gør sig gennem leg fra nul til tre år, dels på Functional Reading, som er udviklet til ældre børn som læsetræning.

"Der er fokus på, at barnet udvikler sig gennem bevægemønstre, fordi det fremmer barnets motivation til at udforske omverdenen", fortæller Anette Kaae Bødker, som er en af initiativtager til kurset.

Øvelserne foregår uden ord

For at støtte udviklingen af barnets læring anvender man en række praktiske aktiviteter som at placere ting foran barnet. Barnet skal så sortere, matche og opbygge diverse elementer af tingene.

"Enten tager man rent fysisk fat i barnets arme eller peger på, hvad barnet skal gøre. Begge dele foregår uden ord, da der er tale om nonverbal læringsterapi", fortæller Anette Kaae-Bødker.

Øvelserne udføres med fokus på at fremme barnets opmærksomhed, fleksibilitet i tænkningen og til at træffe meningsfulde valg.

"Barnet oplever ikke at fejle, da man hele tiden guider barnet til den rigtige løsning. På den måde opnår barnet en fundamental og generel forståelse af sig selv, sin tilstedeværelse i rummet og af kroppen gennem selvmotiverende, uafhængig og underholdende leg. Selvfølgelig er hjernen vigtig, men man skal have kroppen med. Man kan for eksempel ikke skrive bogstaver uden koordination i kroppen", siger Anette Kaae-Bødker.

Underviseren hentet til Danmark fra Israel

Walter Salomon fra Feuerstein Instituttet i Jerusalem på kurset, som er kommet i stand, fordi Anette Kaae-Bødker og personale fra Ellebækskolen mødte ham under et træningsforløb på instituttet med hendes datter Anna, som har den sjældne kromosomafvigelse Potocki-Lupski syndrom. Det betyder blandt andet, at hun har manglende talesprog, svære mundmotoriske problemer og generelt er forsinket i udviklingen.

"Da Ellebækskolens ergoterapeut sagde til Walter Salomon, at det er ærgerligt, vi ikke har hans træning i Danmark, svarede han, at hvis vi kunne skaffe kursister og et lokale, så ville han gerne komme herop".

Ikke helt tilfældigt at Køge har focus på kognitiv træning

Det aktuelle kursus i Waldon Approach Therapy arrangeres af foreningen Kogle, som er en forkortelse af kognitiv lærings erfaring. Foreningens formål er at udbrede kendskabet til kognitiv træning i Danmark. Men det er tilfældigt, at Køge er ved at udvikle sig til et centrum for kognitiv læring. Og så alligevel ikke.

Ny bogserie med tegnstøtte skal hjælpe børn uden talesprog til at udtrykke sig

"Vi er nogle mennesker, der har mødt hinanden og kan noget sammen. Det begyndte med, at jeg, to andre mødre og to talepædagoger fandt sammen for fem år siden, og vi oplever, at de ting, vi arrangerer, giver god energi", siger Anette Kaae-Bødker.

Det hjælper foreningen, at lokalpolitikere i Køge er optaget af, hvordan børn med udviklingsforstyrrelser kan lære. Det betyder blandt andet, at Ellebækskolen stiller lokaler til rådighed for kurset.

"Kombinationen mellem forening og kommune gør, at vi kan være på skolen, og det er med til at holde prisen på kurset nede", siger Anette Kaae-Bødker.