Anette Kaae-Bødker og Lisa Aalbæk er begge mødre til et barn med en sjælden kromosomafvigelse, som blandt andet betyder, at de har svært ved at tale. Nu er de to mødre medforfattere til en ny børnebogserie, som skal hjælpe børn med massive sprogvanskeligheder.

Ny bogserie med tegnstøtte skal hjælpe børn uden talesprog til at udtrykke sig

En ny serie af børnebøger skal være med til at styrke den sproglige udvikling hos børn med massive sprogvanskeligheder. Bøgerne bygger på den svenske Karlstad-model og skal hjælpe børn med for eksempel multiple funktionsnedsættelser, syndromer eller generel forsinket sproglig udvikling til at udtrykke sig med tegn og måske også verbalt.

Publiceret

Karlstadmodellen

Karlstadmodellen er udviklet af den svenske professor IreneJohansson i samarbejde med mennesker med behov for sprogtræning,forældre, personale og forskere. Modellens hovedformål er atarbejde for alle menneskers ret til at lære, udvikle og anvendesprog uanset diagnose, alder og forudsætninger.

Modellen er centreret om familien ud fra en filosofi om, atsprogudvikling sker i hverdagen mellem dem, der udgør det socialenetværk omkring mennesket med sproglige udfordringer vedsamarbejde, ansvarlighed og ved at støtte personen til at kunnehandle selv, 

IAKM-DK

IAKM-DK - International Association for the Karlstad Model - eren forening for alle, som har interesse i sprogudvikling, tegn tiltale, alternativ og supplerende kommunikation samtKarlstadmodellens værdier, metoder og pædagogik. Foreningen er etforum for udveksling af erfaringer og viden. Den har blandt andeten aktiv Facebook-gruppe og en årlig sommerskole for medlemmer ogandre interesserede. 

tegn til tale

Tegn til tale er en blanding af kropssprog, mimik, naturligetegn og vedtagne tegn. Ved at bruge tegn til tale bliverkommunikationen visuel og illustrativ, samtidig med attalehastigheden kan sættes ned. Tegn til tale støtter talerytmen,når lyd og tegn til tale udføres samtidig. Når man anvender tegntil tale er man inde i et motorisk område, som i højere grad end alanden motorisk aktivitet stimulerer det sted i hjernen, som styrertalen. Tegn til tale er ikke tænkt som en erstatning for talesprog,men som et supplement.

Materialecentret

Materialecentret er et specialpædagogisk forlag med speciale ihøretab, døvblindhed og tegnstøttede undervisningsmidler. Centretsprimære opgave er at lave undervisnings-, informations- ogvejledningsmaterialer i både trykt og digital form. Centretfinansieres gennem Koordinering af Specialundervisningen under VISOog hører organisatorisk til hos det regionale Center forDøvblindhed og Høretab i Aalborg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Serien består i første omgang af fire bøger, som henvender sig til børn på et tidligt sprogligt niveau. De handler om pigen Emma, som kan have svært ved at udtrykke sig.

Sommerskole i sproglig udvikling fokuserer på barnets netværk

I "Emma vil også prøve" er hun for genert til at spørge nabodrengen om lov til at prøve hans fjernstyrrede bil. I stedet går hun rundt og spørger sine familiemedlemmer, men de misforstår hende alle sammen, og hun kommer til at støvsuge, skrælle gulerødder og andre ting, som hun måske ikke har lyst til.

Til sidst spørger nabodrengen ind til, hvad det er, Emma vil prøve, og så bliver hun ikke misforstået længere.

Bøgerne er bygget op om Karlstadmodellen

Alle fire bøger er bygget op om Karlstadmodellen, som er en model til sprogudvikling, der vinder større og større indpas i Danmark. Det betyder blandt andet, at alle ord er med tegnstøtte, at enkeltord gentages, og at der er rammesætninger i sætningskonstruktionerne.

Bøgerne er lavet i et samarbejde mellem det offentlige specialpædagogiske forlag Materialecentret og foreningen IAKM-DK, der er den danske afdeling af en international organisation, som arbejder for at udvikle og fremme Karlstad-modellen.

Modellen inddrager hele barnets netværk

Modellen fokuserer på individuelle læringsstrategier, hvor der løbende sættes nye mål for udviklingen. Ud over indlæring ved hjælp af leg og gentagelser inddrager den svenske model hele barnets netværk i den sproglige udvikling.

"Karlstad-modellen har været brugt her i landet i årevis til at udvikle sproget hos børn, som har det svært, men vi har manglet konkrete materialer til at understøtte arbejdet. Det har vi fået nu", siger Lisa Aalbæk, formand for IAKM-DK og medforfatter til de nye bøger om Emma. Hun er desuden mor til Kasper, som har en sjælden kromosomafvigelse, der blandt andet betyder, at han har haft svært ved at udvikle sprog.

Sprogtræning i hverdagen skaber hurtigere udvikling

To af bøgernes øvrige forfattere, Ellen Bjerre Jensen og Mette Sørensen, er talehørerlærere i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Køge. De er certificerede vejledere i Karlstad-modellen.

"Vores erfaring er, at børn, hurtigere udvikler et funktionelt sprog, når deres netværk arbejder med Karlstadmodellen. Når alle i netværket ved, hvordan og hvorfor de skal udfordre børnene og være gode rollemodeller, er det naturligt, at udviklingen går hurtigere. Sprogtræning i hverdagen dur", siger Ellen Bjerre Jensen og Mette Sørensen.

Annas udvikling er familiens lille mirakel

Anette Kaae-Bødker er det fjerde og sidste medlem af gruppen, som har udviklet bøgerne. Hun er mor til Anna, som har en kromosomfejl, der blandt andet betyder, at hun har manglende talesprog, svære mundmotoriske problemer og generelt er forsinket i udviklingen.

Hun plejer at kalde udviklingen for familiens lille mirakel."Hjemme hos os har vi oplevet, hvor stor en forskel det gør, at man rent faktisk kan kommunikere og forstå hinanden. For cirka fem år siden begyndte Anna at vise interesse for at bruge tegn. Vi begyndte at arbejde intensivt med det, og i løbet af ganske kort tid havde hun lært 200 forskellige tegn", fortæller Annette Kaae-Bødker.

"Nu håber jeg, at de nye bøger kan hjælpe andre familier til at få samme oplevelse", siger hun.

Også andre børn kan have glæde af bøgerne

Emma-bøgerne kan også bruges til alle andre børn, som bruger tegnsprog, tegn til tale eller anden tegnstøttet kommunikation. Både til at arbejde med tegnudvikling og til at tale om en situation, som sikkert vil være genkendelig for mange, nemlig ikke at blive forstået.

"Emma vil også prøve" og "Emma vil gerne lege" er netop udkommet, mens de to næste bøger bliver lanceret om få måneder. Bøgerne kan bestilles hos Materialecentret.

Powered by Labrador CMS