Debat

Giv flygtningebørn den bedste start

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden kunne DR-Nyheder fortælle, at 19 ud af 60 adspurgte kommuner har valgt at sende flygtningebørn uden om de vigtige modtageklasser og direkte ud i de almindelige folkeskoleklasser.

Der er tale om en undervurdering af såvel undervisningsopgaven som integrationsopgaven samt behovene hos de nyankomne børn, hvis man fra første dag blot placerer disse børn i en almindelig folkeskoleklasse.

Vi har faktisk solid viden om, hvad der skal til for at give flygtningebørn den bedste start i skolen. Flere eksperter har derfor også sagt fra over for kommunens planer om at nedlægge modtageklasserne. Der er tale om en alvorlig misforståelse, når der argumenteres med, at det gavner og fremmer integrationen, hvis flygtningebørn blot springer modtageklasserne over. Mange af disse børn er i en helt særlig situation, først og fremmest taler mange hverken engelsk eller dansk, og flere har ikke gået i skole i en længere periode. Hertil kommer de lidelser, en tilværelse som flygtning kan medføre. Det kræver derfor en særlig tilrettelagt intensiv danskundervisning, som ikke bare kan foregå samtidig med undervisningen i en almindelig klasse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Herfra skal lyde en klar opfordring til, at man bruger den viden, vi har, og dermed bevarer modtageklasserne.

Det er naturligvis ikke meningen, at flygtningebørnene skal blive i modtageklasserne i længere tid end højst nødvendigt. Men modtageklasserne er et vigtigt led i overgangen til de almindelige klasser og dermed også til det danske samfund. Udgangspunktet bør være, at eleverne undervises i en modtageklasse, til de kan tilstrækkeligt med dansk til at kunne følge med i undervisningen i en almindelig folkeskoleklasse.

I Norge har man en tilsvarende opgave i forhold til at få undervist og integreret flygtningebørn. Den norske undervisningsminister har i den forbindelse fået udarbejdet en rapport, som viser, at det bliver fire gange så dyrt for det norske samfund, hvis man ikke lykkes med at give flygtningebørnene en kvalificeret undervisning fra starten. Naturligvis koster det at give kvalificeret undervisning, men det bliver langt dyrere, hvis vi ikke gør det.

At nedlægge modtageklasserne ligner et ugennemtænkt eksperiment baseret på en række misforståelser. Et eksperiment, der meget vel kan være til skade for både de danske og de nyankomne børn samt for samfundsøkonomien.