Tegningerne blev lavet på gulvet i Den Rå Hal - klik videre til flere til højre.

Elever tegner kridtgaver til bykunst

En gigantisk kridttegning udført af cirka 400 elever kommer i dag til at pryde gulvet i Den Rå Hal på Godsbanen i Aarhus. Ideen kommer fra fem studerende på Æstetik og Kultur på Aarhus Universitet. Billedkunstlærer Dorthe Bertelsen mener, det giver hendes elever en vigtig oplevelse af at være med i et kulturelt fællesskab, som ligger ud over klasselokalet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et stort hjerte med ordet Mum kærligt markeret i midten. En dejlig rund, lyserød gris, man kan have stående i haven. En regnbue med et utal af farver. Hver firkant har sin egen lille indrammede gave, og hver enkelt er tegnet af en elev fra Aarhus. Tilsammen dannede de et kæmpemæssigt tæppe af gavmildhed, da dørene kl 14 blev åbnet for omverdenens nysgerrige øjne.

Ideen kommer fra de fem studerende på Æstetik og Kultur Marie Lund Boltau, Ingrid Østergaard Callesen, Robert Haugsted Rasmussen, Nanna Luna Møller Jacobsen og Ditte Amalie Greve Bichel. Sammen med Kulturinstitutionen Godsbanen, Børnekulturhuset og billedkunstner Ole Grøn har de inviteret 400 elever fra aarhusianske skoler til at komme og tegne.

Eleverne har fået hver deres firkant, som symboliserer en åben pakke. I feltet skal de tegne indholdet af pakken og eneste krav er, at det skal være noget, modtageren bliver glad for.

"Vi havde ikke fortalt børnene, hvad de skulle. Bare at de skulle på Godsbanen og, at det var en overraskelse. De syntes det var fedt. De greb med det samme ideen og gik i gang med at tegne deres pakker", fortæller billedkunstlærer Dorthe Bertelsen, som havde sine to 4.-klasser med fra Vorrevangskolen.

120 musestille elever tegner løvelagkager

Billedkunst fik forrang i dag 

Dorthe Bertelsen skyndte sig at melde sine elever til, dengang hun læste om projektet på intra, for hun mener, at det er utroligt vigtigt, at børnene få den slags oplevelser.

"Det er altid fedt at være på tur med en flok unger, hvor de kan være aktive og kreative. Det er fantastisk, at de kan være med til at skabe kunst i deres by - ikke bare på skolen - men lære at de bidrager til at lave noget kulturelt i deres by. Det flytter fokus fra, at billedkunst er et fag i et lokale til, at det er et fag, man kan bruge i byen og i hele verden", siger hun.

Der stod egentlig ikke billedkunst på skemaet i dag, men det må ikke være nogen hindring mener Dorthe Bertelsen. Hun fortalte begejstret sine dansk og matematik-kolleger om turen, og de var straks med på at bytte timerne om - og de endte med at tage med, så de var tre lærere på de to klasser.

"Hvis bare man brænder, og man har kolleger, der ser muligheder, når man præsenterer dem for dem, så kan meget jo lade sig gøre. Alle får jo meget ud af sådan en tur. Bare det at køre i bus med eleverne ned i byen giver jo en masse læring både for dem, men også for os om vores elever".

Billedkunstdag: Elever laver en mega-Mondrian 

Formålet skal diskuteres mere næste gang 

Eleverne var hurtige til at gribe ideen, men Dorte Berthelsen kunne måske godt have tænkt sig en lidt klarere instruktion fra de studerende i, hvad der er formålet med projektet.

"Da jeg spurgte dem på vejen hjem, kunne de ikke rigtigt sætte ord på, hvad de havde fået ud af det, ud over at de syntes det var sjovt. Men det betyder jo bare, at vi taler videre om det i næste billedkunsttime. Jeg kan sagtens se, at de har fået en masse ud af det. For eksempel har de ikke tidligere brugt kridt til at lave kunstværker, så det har jeg også tænkt mig at tage fat i næste gang - kridtet som materiale".

Børnenes tegninger er vildt forskellige - én symboliserer hans kærlighed til mor, som er det bedste han kan forestille sig at give videre, en anden tegner i grafitti-stil, fordi det er det, der fylder i hans liv. Uanset evner har hver enkelt formået at skabe en unik tegning, synes Dorte Berthelsen:

"Og så betyder det utroligt meget, at de oplever, at kunst og kultur ikke bare er noget man går forbi og har glemt et øjeblik efter. Det er noget, de selv har været med til at skabe - de har fået fornemmelsen af at være en del af det kulturelle fællesskab, der findes".