Billeder af magiske universer og portaler var med til at kickstarte elevernes kreative proces.Foto: Privat/Ida Römer Johansson
Lortemonstre og toiletuniverser: Selv de tilbageholdende elever sprang ud i det
Jo mere eleverne fik lov til, des mere fordybede de sig i magiske universer. Positive forventninger var gennemgående, da tre lærerstuderende afholdt workshop i billedkunst for 3. årgang.
Der bliver
tegnet alt fra enhjørningepaladser til lortemonstre og toiletverdener, mens
eleverne fra 3. årgang sidder fordybet i arbejdet med at udvikle deres magiske
universer. Lokalet, vi befinder os i, er lille og slidt, men på et bord i
midten ligger bøger, prototyper og udprintede billeder fra film og serier, som
alt sammen relaterer sig til magiske verdener.
Annonce:
I anledning af
Billedkunstens Dag udarbejdede
vi, billedkunststuderende på Campus Carlsberg, en workshop for 3. årgang fra
Rådmandsgade Skole på Nørrebro i København. En workshop som kulminerede i en
stor udstilling.
Under det overordnede tema fællesskaber og monumenter i det offentlige
rum, tog vi udgangspunkt i en konkret kunstinstallation på Vestre Kirkegård,
hvor man kan træde igennem en stor firkantet portal i bronze.
Symbolikken åbner nemlig op for noget, vi tænker, de fleste børn på den
ene eller anden måde kan relatere til: Magiske universer, -verdener og
portaler.
Den anden side af portalen
Annonce:
Billedkunstens Dag
Billedkunstens
dag er en landsdækkende begivenhed, som afholdes hvert år, onsdag i uge 11.
Formålet
med dagen er at fremme forståelse for børn og unges æstetiske billedsproglige
udtryk og at fremme forståelse for billedkunstfagets betydning i og udenfor
folkeskolen.
Dagen giver rig mulighed for at indgå spændende samarbejder på
tværs af andre institutioner som billedskoler, museer, biblioteker og kultur-
og uddannelsesinstitutioner.
Dagen
sætter spot på mangfoldigheden i billedkunstundervisningen, og giver indsigt i
børn og unges visuelle udtryk og potentiale.
Kilde: danmarksbilledkunstlaerere.dk
Vores workshop bestod
af tre faser. I den første talte vi med eleverne om portaler og fantastiske
verdener i litteraturen, computerspil og film. Vi fik dem varmet godt op og
åbnet op for deres baggrundsviden om det, vi skulle beskæftige os med.
I anden fase
skulle eleverne parvis skabe deres egne fantastiske verdener. Her skulle de
forestille sig, at de var trådt igennem en magisk portal og gennem skitser vise,
hvad de så på den anden side.
I tredje og
sidste fase skulle eleverne arbejde tredimensionelt med deres verdener. De
kunne vælge at skabe en souvenir fra deres verden eller lave et tableau eller scene
med udvalgte materialer, som vi stillede til rådighed. Alle elevers
individuelle værker skulle så indgå i ét samlet værk, og derfor var udvalget af materialer det samme for alle med blå som gennemgående farve.
Vi så det slet ikke som et problem
Annonce:
Som
lærerstuderende er det altid spændende at afprøve de undervisningsforløb, man
nøje har gennemtænk og udviklet, i praksis. Især i billedkunst og de øvrige
praktisk/musiske fag mærker vi denne begejstring, da undervisningsformerne og
-lokalerne ofte opfordrer til andre og mere legende aktiviteter, end det vi er
vant til fra de boglige fag.
Den kreative
tankestrøm, som eleverne fik i billedkunstlokalet, prøvede vi at indfange i
første fase af workshoppen gennem dialog og en udprintet billedbank med
inspirerende billeder.
Eleverne viste
os præcis den kreativitet og opfindsomhed, som vi havde forventet. Nogen vil
måske sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt lortemonstre og magiske
toiletuniverser hører til i en kreativ proces, men eftersom børnene kunne
argumentere for deres valg og idéer, så vi det slet ikke som et problem.
Det var vigtigt
for os at nikke anerkendende, når eleverne spurgte om de måtte gøre det ene,
eller tegne det andet. Det var som om, at jo mere, de måtte, desto
længere ind i arbejdsprocessen og det magiske univers kom de.
Annonce:
Skitserne blev
lavet i makkerpar, men det kreative produkt kunne laves enten med makkeren
eller alene. Et par af eleverne fortsatte med at arbejde sammen med deres
makker, mens overraskende mange af børnene kastede sig ud i den individuelle kreative
proces. Vi lagde særligt mærke til én elev, som i begyndelsen virkede
tilbageholdende og kiggede meget på, hvad makkeren gjorde. Her endte eleven med
at være helt selvkørende og langt inde i sin egen kreative boble.
Flere af børnene
kom tilbage fra spisefrikvarteret og fortalte, at de havde talt om deres idéer
med hinanden, før de igen kastede sig ihærdigt over projektet.
Vi valgte at
gennemføre undervisning med en tilgang
til eleverne som motiverede, kreative og ansvarlige mennesker. Heldigvis
gav de os på intet tidspunkt grund til at tænke andet. De arbejdede
koncentreret og legende, alt imens de idéudviklede, jokede og endda havde
overskud til at spørge ind til,
hvem vi var, og hvad vi lavede.
Vigtigst af alt
fik hver og en produceret noget, de kunne være og var stolte af.
Her viser en elev sit endelige produkt frem. Det skal indgå som en del af den samlede udstilling, hele projektet kulminerer i.Foto: Privat/Ida Römer Johansson.