"Det er meget generende for kontaktten til forældrene, at de svære samtaler skal tages, mens de er på arbejde og for eksempel bliver nødt til at låse sig inde på et toilet for at kunne tale rivat", siger Kurt Skovsgaard, AKT-lærer på Vamdrup Skole.

Skolelederforeningen: 
»Forældrene har været overserviceret«

Hvorfor skal man egentlig kunne få fat i sit barns lærer om aftenen og i weekenden? spørger skoleledernes formand, Claus Hjortdal. 43 procent af lærerne mener, at de har dårligere kontakt med forældrene i dette skoleår end i det foregående.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med den nye arbejdstidslov arbejder lærerne samtidig med forældrene, og det mener mange går ud over kontakten. I en undersøgelse, som Scharling Research har foretaget for Folkeskolen, fremgår det, at 43 procent af lærerne oplever, at de i år har en ringere kontakt til forældrene, end de havde sidste skoleår.

63-årige Kurt Skovsgaard har været AKT-lærer (adfærd, kontakt, trivsel) på Vamdrup Skole ved Kolding i en årrække. Dette skoleår er hans arbejdsbetingelser dog sværere end nogensinde.

»Tidligere havde jeg arbejdstelefonen med hjemme og tog samtalerne med forældrene, når der var ro på om aftenen. Nu har jeg hele min arbejdstid på skolen, og telefonen bliver dér, når jeg tager hjem«, fortæller han.

For Kurt Skovsgaard er den mindskede mulighed for kontakt på skæve tidspunkter en udfordring.

»Det er meget generende for kontakten til forældrene, at de svære samtaler skal tages, mens de er på arbejde og for eksempel bliver nødt til at låse sig inde på et toilet for at kunne tale privat. To dage har vi 'længe åbent' til henholdsvis 16 og 17, men det er stadig forfærdelige tidspunkter for forældrene, hvor de er ved at hente børn, købe ind eller er på vej hjem fra arbejde«, siger han.

Seks ud af ti lærere har al arbejdstid på skolen

 

Skolelederne: Mere rimeligt niveau

48 procent af lærerne i undersøgelsen mener, at kvaliteten af kontakten til forældrene er uændret, og Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, påpeger, at han endnu ikke har hørt om forældre, der har klaget over, at skole-hjem-samarbejdet lider under de ændrede vilkår.

»Der har været en overservicering af forældrene førhen. Det giver ikke nogen mening, at lærerne skal stå til rådighed aften og weekend for at snakke med forældrene. Tingene er faldet til ro på et nyt niveau, som forældrene også kan se rimeligheden i«, siger han.

Samme toner lyder der fra Mette With Hagensen, som er formand for skolebestyrelsesforeningen Skole og Forældre.

»Som med alt andet med reformen er billedet broget, men den generelle oplevelse er, at skolerne er opmærksomme på problematikken, og at det slet ikke er så galt, som vi havde frygtet. Vi får stadig henvendelser vedrørende skole-hjem-kontakt, men antallet og karakteren af henvendelserne har ikke ændret sig i dette skoleår. Vi hører samtidig fra flere forældre, at der stadig er mulighed for at mødes om aftenen«, siger hun.

Forældrekontakt om aftenen kan lade sig gøre, hvis lærerne enten på kommuneniveau, på skolen eller personligt har indgået en aftale om, at de må arbejde nogle timer uden for fast arbejdstid. 39 procent af lærerne svarer desuden i undersøgelsen, at de på trods af fuld tilstedeværelse afholder forældremøder uden for arbejdstiden, og 64 procent at de tager telefonen, hvis en forælder ringer om aftenen. Det gælder dog ikke Kurt Skovs-gaard.

»Jeg har en lyttende og forstående leder, og jeg kunne sikkert godt indgå en personlig aftale med ham, men såvel uddannelsesudvalget som byrådet i Kolding Kommune står meget stejlt på fuld tilstedeværelse. Er det sådan, de vil have det, så får de det også sådan«, siger han.