Dansk
0   656

Prisvindende lærer: "Jeg har ikke travlt med reformen"

Mette Teglers blev i går hædret med Politikens Undervisningspris og 75.000 kroner. Hendes lærergerning er baseret på frihed og fleksibilitet – to ting, som hun har svært ved at se blive bevaret, når folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler træder i kraft til august.

"To sekunder, jeg skal lige sende nogle elever på lejrtur - 'Kan I have en rigtig god tur!'"

Da Folkeskolen.dk på telefonen fanger Mette Teglers, der i aftes modtog Politikens hovedpris for grundskolen - er hun tilbage på Søndermarkskolen på Frederiksberg. Hun kunne måske godt have fået en fridag, men valgte at nøjes med at møde to timer senere, så hun kan undervise i 7. klasse. Derudover er der jo både elevsamtaler og kursus - hverdagen skal passes, selvom man er prisvinder.

Det var "overvældende, fantastisk og stort" at vinde prisen, siger Mette Teglers.

"Jeg er ydmyg overfor det, for der er mange dygtige lærere, så jeg vil nødig have et mærkat, der hedder, at jeg Danmarks dygtigste. Jeg er bare heldig, at der er en forældre, der har skrevet en indstilling", lyder det fra læreren, der understreger, at man ikke kan vinde sådan en pris alene.

Artiklen fortsætter under banneret

"For det første har jeg en ledelse, der giver mig en meget høj grad af frihed, og de stoler på de valg, jeg træffer. Så jeg kan prøve ting af, uden det lykkes hver gang. Det er ikke al min undervisning, der er fantastisk. Men jeg er nysgerrig og ambitiøs, og jeg vil gerne blive bedre. Så jeg er ikke den samme lærer i dag, som jeg var for 17 år siden, da jeg startede.", fortæller hun.

Udover ledelsen er kollegaerne afgørende for at kunne lykkes.

"For sådan en som mig, der har mange ideer og projekter, der er det meget rart, at der er nogen, som engang imellem siger stop. Og at der er nogen, som støtter en fagligt, socialt og menneskeligt i hverdagen", siger Mette Teglers. Derfor skal en del af præmiepengene også bruges på at holde en fest for kollegaerne til august.

FAKTA:

Udover hovedprisen blev der uddelt særpriser med tilhørende 25.000 kroner.

De gik til indstillede lærere og lærerteams, der alle skilte sig særligt ud blandt de over 1.000 indstillede. En var en såkaldt inklusionspris til et lærerteam fra Gedved, der havde formået at gøre inklusion succesfuld. Politikens Undervisningspris er støttet af Lundbeckfonden

Det handler om eleverne

Selvom Mette Teglers først søndag aften kunne fortælle, at hun stod til at vinde prisen, lykkedes det med kort varsel at få 16 elever med til prisfesten. De var stolte og glade og prøvede at slå prisvinderen for en del af præmiesummen blandt andet til nye sko.

"Det er eleverne, det hele handler om, hvis de ikke var der, var det ikke interessant. Det er deres udvikling og læring, som er drivkraften", siger Mette Teglers.

Håber der fortsat er fleksibilitet

Frihed og fleksibilitet er som nævnt afgørende ingredienser i Mette Teglers opskrift på en vellykket lærer. Søndermarkskolen, hvor hun arbejder, ligger på Frederiksberg, og her er der ikke indgået nogen lokalaftale - så lærerne skal som udgangspunkt have fuld tilstedeværelse.

"Jeg er ikke så bange for at skulle undervise mere, jeg er mere bekymret for at miste fleksibiliteten, og at vi skal til at have meget faste rammer", siger Mette Teglers.

"Jeg håber, at der med den nye lov bliver plads til at gøre tingene på den måde, som jeg gerne vil", fortæller hun.

Vil ikke bekymre mig for meget

Til gengæld har hun taget en beslutning om, hvor meget mental energi, der skal bruges på usikkerheden.

"Da mine ledere i går sagde: Vi har travlt med blive klar til reformen, så tænkte jeg: Ja, ja - skolen har travlt. Jeg har ikke travlt. Jeg vil gerne lave reformen, og jeg går ind i det med engagement, men det er ikke mit ansvar om det lykkes. Jeg har besluttet mig for ikke at bekymre mig for meget - jeg må gøre det så godt, som jeg kan indenfor de rammer, der bliver stillet til rådighed", siger Mette Teglers.

Prisen var på 75.000 kroner - en tredjedel af de penge er øremærket til noget fagligt. Udover en fest for kollegaerne til august overvejer Mette Teglers at tage til USA og se på cooperative learning eller på en uddannelsestur til Ontario. Pengene skal bruges på noget ekstraordinært og ikke bare på for eksempel at læse et nyt linjefag, siger hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.665 andre er allerede tilmeldt