Da Odder Kommune i 2012 forærede alle elever, pædagoger og lærere en iPad, lød regningen på knap 8 millioner kroner.

Odder: iPad’en fremmer læring i hver anden klasse

I otte ud af 15 Odder-klasser er der sket fremskridt i elevernes læring, siden alle fik en iPad. Men i de resterende klasser er der ikke rykket ved noget. De svenske forskere, der har fulgt iPad-satsningen i Odder, konkluderer desuden, at læringen i få tilfælde blev begrænset af de nye undervisningsformer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et forskerhold fra Umeå Universitet i Sverige har siden januar 2012 fulgt Odder Kommunes iPad-investering, og hvad den batter ude på skolerne. 

I en nyligt offentliggjort delrapport gør de status over den første tid med  iPad'en som en reel del af undervisningen.

"I halvdelen af iPad-klasserne blev der taget højde for de elementer af digitale didaktiske designs, der virkelig understøtter elevernes læring.  (…) Men i den anden halvdel af de observerede klasser blev de digitale, didaktiske designs ikke planlagt tilstrækkeligt eller gennemført tilstrækkeligt, og de understøttede ikke læringen. I nogle, men dog kun ganske få, klasser blev læringen endda begrænset", hedder det i rapporten, der har artikelform og kan læses i fuld længde via linket til højre.

Om de klasser, hvor læringen ligefrem blev mindre, skriver forskerne, at det er vigtigt at bemærke, at det ikke kun skyldtes iPads.

"Det skyldes nærmere de måder, hvorpå undervisningsaktiviteterne, læringen, feedback-aktiviteterne og fremme af sociale relationer blev planlagt og tilpasset hinanden".

Pisa: Adgang til tablets gør ikke nødvendigvis elever dårligere

Tilfreds it-konsulent Da Odder Kommune i 2012 forærede alle elever, pædagoger og lærere en iPad, lød regningen på knap 8 millioner kroner. Men ifølge Rikke Thonbo, der er it-konsulent på skoleområdet i Odder Kommune, giver det ikke mening ud fra rapportens konklusioner at diskutere, om det har været pengene værd. Hertil er rapportens observationer foretaget for tidligt i forløbet.  Hun hæfter sig i stedet ved, at iPadene i størstedelen af tilfældene har en positiv indflydelse på elevernes læring.

"Skal iPad'en løfte niveauet yderligere, så er der selvfølgelig noget at arbejde på. Men vi havde ikke forventet, at en undersøgelse så tidligt i forløbet ville være 100 procent positiv", siger hun, igen med henvisning til, at rapporten er skrevet i september 2013.

"Allerede nu ser det meget anderledes ud og det har helt sikkert været pengene værd", siger hun.

Smadrede iPads koster kassen

Udviklingsarbejde  På lang sigt og med den rigtige didaktiske planlægning vil iPad'en fremme læringen, vurderer de svenske forskere. Men det kræver lærere, der har fokus på og refleksioner over elevernes egentlige læring. Brugen af iPads skaber ikke læring i sig selv. Det er Rikke Thonbo klar over og fortæller, hvordan kommunen vil styrke fagudvalgenes samarbejde, for netop at skærpe lærernes it-didaktiske kundskaber. En skole har lavet en pilotundersøgelse af, hvordan man trækker landskolerne ind til byskolerne med det formål at samarbejde omkring undervisningen med iPads'ene. Det er en pointe i den sammenhæng, at lærerne samles omkring fagene og ikke på baggrund af, om de underviser de små eller de store elever.

"Man kan sagtens lære noget af hinanden i indskolingen og i udskolingen og sammen få udviklet nogle digitale didaktiske design, som man så afprøver, evaluerer og videreudvikler på", siger Rikke Thonbo, der beskriver et didaktisk design som en plan for, hvordan relevante faktorer kommer i spil i undervisningen, også i differentierings-øjemed.  

Sæt skub i dansk med tablets

Fremtiden i Odder Forsøget med iPads i Odder Kommune løber frem til efteråret, hvor kommunen vil evaluere og tage stilling til, om de skal ud i en geninvestering og eller opgradering af tablets. For Rikke Thonbo bør spørgsmålet ikke være, om kommunen har råd, men nærmere, om de råd til at lade være med at gen-investere og forlænge iPad-æraen i Odder.

"Når jeg hører lærere og elever snakke, så kan de overhovedet ikke forestille sig, at det ikke skulle hedde en iPad til hver længere. Den er blevet en velintegreret del af undervisningen og bidrager til den dybe læring  Et projekt som det her viser ikke dets fulde udbytte før efter et godt stykke tid", siger hun. 

Forskerholdet fra Umeå Universitet bemærker i rapporten, at en 'bring your own device'-strategi, der lod eleverne medbringe egne devices hjemmefra, ville være uhensigtsmæssig i Odder Kommune - i hvert fald som forholdene er nu. Men måske om et par år, skriver de. Rikke Thonbo bryder sig imidlertid ikke om tanken:

"Når nogen siger bring your own device, så ser jeg et ledning-kaos og en masse forskellige platforme for mig. Det billede kan jeg ikke forsvare over for den knappe tid, man går i skole. Vi har netop fået en masse undervisningstid igen ved at have den samme platform. Så først når jeg ikke ser ledninger overalt og forlagene begynder at udgive noget, der kan fungere på alle platforme, så kan vi måske snakke om det", siger hun.   

"Bring your own device" betyder også "any device"

 

Læs mere

Læs de svenske forskeres rapport her.