Matematik overbygning
0   597

Puls og iscenesættelse af undersøgende matematik

Puma-projektet har blandt andet involveret en teaterinstruktør, for at diskutere pulsen og andre dramaturgiske anslag i undervisningen. Matematikvejlederen har en central rolle.

Puma-projektet arbejder med undersøgende matematik og har undervejs forsøgt at skabe nogle ek-semplariske undervisningsforløb. Derfor har de involverede lærere fra skoler i Esbjerg, Odense, Hjørring, Frederikshavn og St. Heddinge været på seminarer. Desuden har lektor Morten Blomhøj fra Ruc og udviklingskonsulenterne fra professionshøjskolerne på Sjælland, i Nordjylland og i Midtjylland deltaget i projektet og løbende observeret undervisningen.


"Hele Inquiry-tænkningen er i høj kurs. Vi har arbejdet på at finde en praksis, så den enkelte lærer kan udvikle sin egen undervisningspraksis men med støtte fra forskningen. Vi har arbejdet undersøgende overfor eleverne", fortæller Morten Blomhøj.


Pengene til seminarer er taget fra Primas, der er et større EU-projekt om Inquiry based learning, som Morten Blomhøj er projektleder på. Et næste projekt kunne være, at man på skolebasis kan arbejde undersøgende som matematiklærere. Det vigtige er, at lærerne selv eksperimenterer og udvikler på deres egen undervisningspraksis.


"Det er centralt for os, at metoderne fortsætter, når selve projektet er forbi", siger Bent Lindhardt, der er udviklingskonsulent på UC Sjælland.

Artiklen fortsætter under banneret


 "Udviklingen må hellere ske i en mindre målestok, hvis bare lærerne føler ejerskab. Nogle gange handler det om bare at ændre lidt og så diskutere vaner med kollegerne på skolen. For så flytter man sig ofte mere senere. Vi ved jo heller ikke alt om, hvad der virker".


Lærerne i Puma-projektet har fået lidt ekstra tid, ligesom matematikvejlederne har brugt tid på at dis-kutere og udvikle sammen med lærerne.


Bent Lindhardt fremhæver matematikvejlederne, der har en meget central rolle. De er på skolen dagligt, er en del af skolen og kan rodfæste diskussionerne.


Dramaturgisk anslag
I Puma-projektet var en teaterinstruktør inviteret med til seminar med lærerne. For at lære dem at bruge dramaturgiske anslag i undervisningen. Lære dem om hele iscenesættelsen og vigtigheden af pulsen i et undervisningsforløb. Det var undervejs i det arbejde, at deltagerne besluttede, at det skal være læreren, der tydeligt åbner lektionen.


Det er også på grund af teaterinstruktøren, at lærer Uffe Knudsen har taget en lille film med om last-biler, der kører ombord på en færge. Ligesom han åbner scenen med, at Tryggevælde Å er løbet over sine bredder og blevet til en flod med de konsekvenser, det giver.


"De forløb i undersøgende matematik, som jeg har lavet, har krævet en del mere forberedelse end andre matematiklektioner. Men når man har prøvet det nogle gange, bliver man hurtigere. I begyndelsen er man meget optaget af ikke at begå skæverter", siger Uffe Knudsen.


"Jeg giver mere åbne opgaver, hvor der ikke nødvendigvis er et korrekt svar. Det ligner meget mere dét, som eleverne vil opleve senere i erhvervslivet".


Uffe Knudsen har været lærer i fire år og har tidligere arbejdet som it-vejleder. Han fremhæver, at det er blevet lettere at tale matematik med eleverne, efter at han er begyndt på den undersøgende mate-matik. Han kan også se flere kompetencer hos eleverne i arbejdet.


"Man bliver jo ikke ansat i en bank, fordi man er hurtig til at dividere", siger Bent Lindhardt.


"Man skal have mange færdigheder. Men aha-oplevelser undervejs i arbejdet med matematikken forlader ikke én. Dem kan man huske. Og man tør bedre at lade sig udfordre, når man først har prøvet det".


Undersøgende matematik kræver mere forberedelse, men til gengæld er der ikke noget rettearbejde bagefter, og læreren er ikke "på" på samme måde som i mere traditionel undervisning.


Et break undervejs
Gruppen bag Puma-projektet er også nået frem til, at det er vigtigt, at der er et break undervejs i un-dervisningen. Her kan læreren samle op, eleverne kan komme frem med deres tvivlsspørgsmål, og de kan blive inspireret af hinanden til det videre arbejde.


"Formen bliver raffineret undervejs, og eleverne kommer til at kende denne form. Kende uforudsige-ligheden i sådan et forløb. Da vi begyndte med undersøgende matematik, spurgte eleverne ind imellem, hvornår de skulle lave matematik", fortæller Jannie Hoffmann-Hansen, der er matematikvejleder på St. Heddinge Skole.


Daglig sparring
Lærer Uffe Knudsen fremhæver formen med seminarer med andre lærere, den daglige sparring med matematikvejlederen og så observatørerne og deres indspark.


"Det har givet meget mere end hvis jeg var blevet introduceret til undersøgende matematik via et al-mindeligt kursusforløb. Det er godt med løbende feedback på undervisningen", siger Uffe Knudsen.


Morten Blomhøj fortæller, at forskningen desuden viser, at eleverne bedre husker læringen, når de selv har undersøgt tingene. Det rodfæster sig bedre.


Folkene bag Puma arbejder nu med evalueringen af projektet og med at skrive en definition på, hvad undersøgende matematik er.


"Vi har tidligere haft adfærdsdiskussioner om hvornår der egentlig sker læring. Er det når eleverne sidder helt stille - nej. Men det er svært at sige, for vi har undervejs oplevet grupper, hvor vi syntes, at de talte om alt andet end matematik og opgaven. Alligevel fremlagde gruppen flot bagefter. Så der foregår altså noget læring imellem snakken", siger Bent Lindhardt.


Han roser Uffe Knudsen for at være blevet meget mere spørgende overfor eleverne, hvor han tidlige-re var mere forklarende i sin undervisning. Hvis læreren ikke selv demonstrerer undersøgende tænk-ning, så kan han heller ikke forvente det af eleverne, mener han.
"De elever, der sad stille og regnede på computeren i dag, de kom ikke lige så langt, som de elever der var mere aktive og diskuterende", siger Uffe Knudsen.


Matematikvejlederens rolle
For folkene bag Puma er det vigtigt, at der sker mere udvikling indenfor matematikdidaktikken. Der skal ske en systemisk udvikling.


Matematikvejleder Jannie Hoffmann mener, at det er hendes opgave at hjælpe fagteamet på vej. Foruden at hun bruger sine 120 timer på at servicere ledelse og forældre, køber lommeregnere og andre materialer.

 
"Udvikling er grundopgaven for matematikvejlederen. I alle lag er vi afhængige af hinanden. Vi skal have råderum til at udvikle matematikken blandt lærerne, og det kunne være interessant at høre, hvad skolerne rundt omkring bruger matematikvejlederen til", siger Jannie Hoffmann.


Bent Lindhardt og Morten Blomhøj understreger, at der er alt for lidt forskning indenfor matematik i Danmark. Der er meget få ansatte i matematikdidaktiske forskningsstillinger, og de savner et nationalt videncenter i matematik - ligesom læsning og naturfagene har.

Læs mere på kommat.dk 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt