Debat

Musik på ipad´en som alternativ til medicin?

I arbejdet indenfor specialundervisningsfeltet, hvor man ofte støder på mennesker med ADHD diagnosen, kan man ved selvsyn se, at et område som musik har en voldsom gavnlig virkning på deres funktionsniveaue

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


ADHD fylder lige nu rigtig meget i mediebilledet lige nu. Som vi fornemmer det, er der samtidig en stigende samfundstryghed i, at medicin som Ritalin eller lignende, kurerer og kompenserer for de komplikationer som denne diagnose giver os et billede af. Og der er ingen tvivl om, at det virker! Men at der er alternativer til en decideret medicinering, er samtidig noget som rykker nærmere og nærmere i takt med, at vi lærer mere og mere om hjernens funktioner, arbejdsgange og signalstoffer at kende.
I arbejdet indenfor specialundervisningsfeltet, hvor man ofte støder på mennesker med ADHD diagnosen, kan man ved selvsyn se, at et område som musik har en voldsom gavnlig virkning på funktionsniveauet. På CSV Sydfyn arbejdes der målrettet med at få unge mennesker med særlige behov så godt som muligt i vej ud i samfundet og her benyttes blandt andet ipads som et personligt redskab i arbejdet med i individuelle undervisningsplaner, motiverende undevisningsapps mm. Et rigtigt godt redskab, men at maskinerne også bliver hyppigt brugt som afslapning- og afstresning i form af musiklytning og at det måske er den største gevinst i brugen af maskinen, var ikke noget nogen havde set komme.
Eksempelvis er der en en ung mand med ADHD som har et ekstremt højt aktivitetsniveau også et, der fylder langt ud over hans egen sfære. I nogle kursusuger i foråret, meldte han sig på et IT-kursus der blandt andet havde som formål, at uddanne "ambassadører" i iPaden på skolen. Efterfølgende blev dette kursushold nogle af de første der fik stillet en personlig iPad til rådighed. Det var interessant efterfølgende at se, at den måde han brugte musikken til at afstresse i stressede situationer var en stor gevinst for både ham og hans omgivelser. Musikken var selvvalgt, altså en personlig playliste over sange der betød noget for ham. Ikke bare når han lyttede, men også i timerne derefter var han i bedre balance, kunne agere langt bedre i en gruppe uden at fylde for meget og oplevede selv en bedre ro og koncentrationsevne i undervisningssituationer.
Et er, at lytte til ens personlige "gåsehudsproducerende" playliste. Et andet er, selv at spille musik.
En anden pige, også med ADHD kunne man opleve voldsom, råbende og udadreagerende i det ene øjeblik og rolig og afbalanceret i det næste. Dette efter at have spillet trommer på musikholdet. Dette er to eksempler af mange, som viser, at musikken har en virkning!
En mere videnskabelig forklaring kan lægge i beskrivelsen af signalstoffet dopamins virkning i hjernens arbejdsgange.
.........

Morten Overgaard-Larsen 39 år gammel. Leder af ungdomsuddannelsen på CSV Sydfyn siden 2010. Musiker og uddannet skolelærer på N. Zahles seminarium i 1999. Har siden 99 arbejdet inden for specialundervisningsområdet med børn og unge, heriblandt børn og unge med sociale og emotionelle problemer, børn og unge med autisme spektrum forstyrrelser og børn og unge med ADHD. Videreuddannet pas-konsulent og indenfor systemiske ledelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget