38-årige Peter Andersen er forlagschef på Dafolo. Han er tidligere folkeskolelærer og nyuddannet cand.pæd.soc. fra Aarhus Universitet med speciale i klasse- og læringsledelse. Gik 1. januar i gang med et ph.d.-projekt om læreres ledelse af undervisning.

Sådan bliver du god til at lede din klasse

Lærerne i danske skoler er forpligtet på at lede klassen på 
demokratisk vis.

Publiceret

Gode råd:

• Forstyrrelsesprævention - forbered lektionen på en måde, såder opstår færrest mulige forstyrrelser. Sørg for eksempel for, atkopieringer er foretaget på forhånd, at gruppedannelsen er sket, atbordopstillingerne er, som de skal være. Man kan ikke planlægge sigud af alt, men man kan bedre klare de situationsafhængigeproblemer, der altid opstår i undervisning, når man har tænkt deorganisatoriske og praktiske forhold igennem på forhånd.

• Skab god trivsel i klassen og et positivt læringsmiljø, hvorder er plads til at begå fejl, og hvor fejl ses som en mulighed forøget læring.

• Tydeliggør dagens program for eleverne - hvad skal vi lave,hvad er målene, hvad skal vi lære?

• Gør det klart for eleverne, at de har én rolle, når demodtager tavleundervisning, og en anden rolle, når de deltager igruppearbejde.

• Lav glidende, naturlige overgange fra en aktivitet til enanden - hav for eksempel en plan for, hvordan man går ned påbiblioteket fra klassen, hvordan man gebærder sig nede påbiblioteket, og hvordan man går tilbage igen.

• Tydelig struktur i lektioner - fælles start, løbendeopsamlinger og fælles afslutning, hvor der bliver samlet op på,hvad der skete i den her time, hvad der skete i sidste time, oghvad der skal ske i næste time, så eleverne kan se en rød tråd.

• Læreren bør være i klassen, før timen begynder.

• Tilpas variation af undervisningen, ikke for meget, ikke forlidt.

• Læreren giver løbende feedback på elevernes læring, ogeleverne giver løbende feedback på lærerens undervisning.

• Og alfa og omega - læreren er den altafgørende rammesætter forelevernes læring, uanset om det er social læring eller fagliglæring.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er god klasse- og læringsledelse? Forlagschef og forhenværende lærer Peter Andersen, der har skrevet kandidatspeciale om netop klasseledelse, har nogle bud. Men først en indledningsbøn:

»I Danmark danner vi eleverne med og til demokrati, så målet helliger ikke midlet, når vi skal skaffe ro i klassen i Danmark. I nogle lande må man godt afstraffe eleverne fysisk, og det skaber ofte umiddelbar ro i klassen i form af frygt«, siger Peter Andersen.

»Men det må vi heldigvis ikke i Danmark. Vi er forpligtet på, at vi skal arbejde demokratisk i skolen, så det er ikke ligegyldigt, hvilke midler vi bruger«.

»Det betyder, at klasseledelse ikke er noget, læreren bare kan udøve på eleverne. Han skal gøre det sammen med eleverne. I det omfang det kan lade sig gøre, skal han altså inddrage elever, så de får medbestemmelse på klasseledelsen og er med til at lede klassen«.