Klasseledelse
0   381

Sådan bliver du god til at lede din klasse

Lærerne i danske skoler er forpligtet på at lede klassen på 
demokratisk vis.

Hvad er god klasse- og læringsledelse? Forlagschef og forhenværende lærer Peter Andersen, der har skrevet kandidatspeciale om netop klasseledelse, har nogle bud. Men først en indledningsbøn:

»I Danmark danner vi eleverne med og til demokrati, så målet helliger ikke midlet, når vi skal skaffe ro i klassen i Danmark. I nogle lande må man godt afstraffe eleverne fysisk, og det skaber ofte umiddelbar ro i klassen i form af frygt«, siger Peter Andersen.

Artiklen fortsætter under banneret

»Men det må vi heldigvis ikke i Danmark. Vi er forpligtet på, at vi skal arbejde demokratisk i skolen, så det er ikke ligegyldigt, hvilke midler vi bruger«.

»Det betyder, at klasseledelse ikke er noget, læreren bare kan udøve på eleverne. Han skal gøre det sammen med eleverne. I det omfang det kan lade sig gøre, skal han altså inddrage elever, så de får medbestemmelse på klasseledelsen og er med til at lede klassen«.

Gode råd:

• Forstyrrelsesprævention - forbered lektionen på en måde, så der opstår færrest mulige forstyrrelser. Sørg for eksempel for, at kopieringer er foretaget på forhånd, at gruppedannelsen er sket, at bordopstillingerne er, som de skal være. Man kan ikke planlægge sig ud af alt, men man kan bedre klare de situationsafhængige problemer, der altid opstår i undervisning, når man har tænkt de organisatoriske og praktiske forhold igennem på forhånd.

• Skab god trivsel i klassen og et positivt læringsmiljø, hvor der er plads til at begå fejl, og hvor fejl ses som en mulighed for øget læring.

• Tydeliggør dagens program for eleverne - hvad skal vi lave, hvad er målene, hvad skal vi lære?

• Gør det klart for eleverne, at de har én rolle, når de modtager tavleundervisning, og en anden rolle, når de deltager i gruppearbejde.

• Lav glidende, naturlige overgange fra en aktivitet til en anden - hav for eksempel en plan for, hvordan man går ned på biblioteket fra klassen, hvordan man gebærder sig nede på biblioteket, og hvordan man går tilbage igen.

• Tydelig struktur i lektioner - fælles start, løbende opsamlinger og fælles afslutning, hvor der bliver samlet op på, hvad der skete i den her time, hvad der skete i sidste time, og hvad der skal ske i næste time, så eleverne kan se en rød tråd.

• Læreren bør være i klassen, før timen begynder.

• Tilpas variation af undervisningen, ikke for meget, ikke for lidt.

• Læreren giver løbende feedback på elevernes læring, og eleverne giver løbende feedback på lærerens undervisning.

• Og alfa og omega - læreren er den altafgørende rammesætter for elevernes læring, uanset om det er social læring eller faglig læring.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen