Antorini og Ellemann lytter til Canada

»Vi kan lære meget af Canada«, lød det fra undervisningsministeren og Venstre efter at have hørt den 
canadiske uddannelsesforsker og toprådgiver Ben Levin.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På otte år er det lykkedes den canadiske delstat Ontario at vende et skolesystem fra mistillid, lærerutilfredshed og dårlige resultater til at tilhøre det fine selskab i både Pisas og McKinseys rapporter over gode skolesystemer. Hjernen bag succesen, uddannelsesforsker Ben Levin, fortalte i forrige uge en særligt indbudt skare af danske skolefolk om succesen. Både undervisningsministeren og Venstres uddannelsesordfører fik ideer med til arbejdet med en dansk skolereform.

»Det er vanvittigt interessant. Ontario som samfund minder meget mere om det danske end Sydkorea og Singapore. Der er rigtig meget af det, Ben Levin siger, som vi kan oversætte til noget, vi kan arbejde med i Danmark«, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (Socialdemokraterne).

Beskeden fra Ontario er, at man skal fokusere på få områder ad gangen, give støtte til lærere og ledere, inddrage lærere og forskere på alle områder med fuld respekt for deres faglighed og bruge test til at hjælpe, men aldrig straffe eller udarbejde ranglister.

»Jeg kender ikke nok til det danske system til at give detaljerede anbefalinger. Men det er tydeligt, at parterne her ikke mødes fast, kun i forbindelse med særlige emner«, siger Ben Levin til Folkeskolen.

I Ontario er undervisningsministeren vært for et partnerskab med faste, jævnlige møder, hvor lærere, arbejdsgivere, skoleledere, forældre og elever diskuterer alle initiativer, før de bliver sat i søen. Underudvalg arbejder mere konkret med at udforme og implementere ideerne. Alle arbejder mod tre mål: mindre forskel mellem de stærke og de svage elever, større tillid til folkeskolerne i befolkningen og højere elevresultater - først og fremmest med fokus på læsning og matematik.

»Særligt i et så decentraliseret system som jeres er det nødvendigt med et system, der kan bringe folk sammen for at skabe en fælles sag. Det er ikke noget, man bare kan trække ned over hovederne på folk. Det skal bygges op«, siger Ben Levin.

Partnerskabet skal bygges op

Christine Antorini hæfter sig ved, at de har fokuseret på matematik og læsning, men hele tiden understreget, at man ikke måtte glemme de kreative fag. Hun er meget optaget af at få et partnerskab på benene og bider mærke i, at Ontarios tre fælles mål aldrig er vedtaget, men bare har skabt konsensus.

»Ben Levin sagde, at når først der går politisk proces i det, så bliver det enten ligegyldigt, eller også bliver man ikke enige. I Danmark var det gamle partnerskab jo bygget op om, at man skulle blive enige og nærmest blande blod. Og hvis ikke alle blev enige, så brød det hele sammen«, siger Christine Antorini.

Venstres uddannelsesordfører Karen Ellemann er også overbevist om, at et partnerskab er den rigtige vej at gå.

»Når alle sidder om det samme bord og lytter til hinanden, så bliver der langt større forståelse for og villighed til at skabe de nødvendige forbedringer«. Hun mener godt, at det kan lade sig gøre at få et partnerskab i gang trods de seneste års mislykkede forsøg.

»Det er jo der, hvor vi politikere må se os selv i øjnene og erkende, at vi også har et ret stort ansvar for at få tingene til at lykkes og ikke slå politisk plat på et så vigtigt felt«.

Ikke flere pilotprojekter

Ben Levin valgte på mødet at pirke til forsøgskulturen.

»Hvor mange af jer har været med til at udvikle pilotprojekter«, spurgte han forsamlingen. »Og hvor mange af dem er så blevet til skolepolitik?«

Det spørgsmål ramte undervisningsministeren.

»Det fik mig til at tænke på nogle af de ting, vi har sat i gang med praktisk-musiske fag og tolærerordninger. Det har været for lidt og for spredt, der har ikke været forskning på, og der har ikke været klare mål. Vi har en udmærket forsøgskultur, men den er skruet sammen på en måde, så vi ikke lærer af det, og det sætter ikke spor«.

Hun vil nu ændre måden at gennemføre forsøg på, så de i højere grad blive samlet op og evalueret, og samtidig skabe et system for videnspredning, ligesom man har gjort i Canada. Det, man sætter i gang på den enkelte skole, i kommunerne og i ministeriet, skal deles. Hun vil på baggrund af nye retningslinjer fra Skolerådet indkalde praksisforskere fra Danmarks Evalueringsinstitut, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og professionshøjskolerne.

Også Karen Ellemann tog ordene til sig.

»Det var virkelig en øjenåbner i forhold til vores tilgang til forbedringer i den danske folkeskole. Det skal ikke handle om forandring, men om forbedring. Vi skal ikke hele tiden lave lovgivningen om, men forbedre det råstof, der allerede er der«.

Uddannelsesudvalget og Christine Antorini planlægger en tur til Ontario i september.