Hilsen fra Ontario: "Læg en professionel linje"

På otte år er det lykkedes at vende skolesystemet i den canadiske delstat Ontario fra mistillid, utilfredshed og dårlige resultater til succes. Regeringen havde hyret uddannelsesforskeren Ben Levin, og der var en hilsen fra ham med på DLF-kongressen i dag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg fortalte ham om vores kongres i dag og spurgte om han havde et godt

råd til os i den situation vi står i nu. Han kender ikke DLF - og heller ikke det danske uddannelsessystem. Han kender heller ikke til vores aktuelle situation, som vi står i, men han sagde, at vi har den udfordring som lærernes fagforening har i alle lande. At vi på den ene side må forsvare vores medlemmers interesser og på den anden side bevare og styrke en folkelig opbakning til skolen - i Danmark kaldet folkeskolen. Han opfordrede til at vi lagde en meget professionel linje i vores arbejde. I er jo ikke industriarbejdere - I er en profession, som han sagde", fortalte Dorte Lange

"Jeg kunne så fortælle, at vi har bestræbt os på netop det gennem de seneste 10 år med vedtagelsen af professionsidealet og vores professionsstrategi, som vi har haft lige siden.  Vi har netop sat kvaliteten i undervisningen højest og vores krav handler om at lærerne får mulighed for at undervise godt".

"Så han opfordrede os til at fortsætte det. Vi kunne i øvrigt fortælle hinanden, at undersøgelser blandt lærere i begge vores lande viser, at det er samværet med eleverne og at se deres progression - så der er ikke nogen modsætning mellem at sikre mulighed for at undervise godt og så at tjene vores medlemmers interesser", sagde Dorte Lange.

"Men vi har den udfordring, at hver gang vi udtaler os, har folk en forventning om, at vi 'bare' er ude på, at lærerne skal have det lettest muligt, og at kvaliteten i undervisningen har en andenplads i den sammenhæng. På trods af ti års arbejde, så er det sådan vi bliver hørt, næsten lige meget hvad vi siger", sagde Dorte Lange.