To tekniske fejl udsætter test i dansk/læsning

Mange skoler gennemfører i øjeblikket de nationale test på frivillig basis, men et teknisk problem betyder, at testene i dansk/læsning i 4. og 8. klasse giver for lave resultater. De berørte skoler er orienteret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har i dag meddelt de skoler, som har booket frivillige test, at de skal udsætte testene, indtil styrelsen kan give en klarmelding om, at problemet er løst.

Fejlen er opstået i den adaptive del, som skal gøre sværhedsgraden på spørgsmålene sværere eller lettere alt efter elevernes svar. Ifølge Politiken har systemet ikke virket, og derfor er spørgsmålene ikke blevet lettere for de elever, der har svaret forkert i prøven.

 

Ministeren tager fejlene dybt alvorligt

 

Uni-C, der står for driften af testsystemet, prøver at finde årsagen til problemet, så det kan løses med det samme.

"Testsystemet skal virke, også selvom det er frivillige test. Jeg tager det derfor dybt alvorligt, at der er konstateret fejl i to ud af ti nationale test. Vi har skrevet til skolerne, at de ikke skal bruge de to frivillige test i dansk og læsning, før vi har rettet fejlen. Da det er frivillige test, vil det være op til lærerne, om de vil tage testene igen med eleverne", siger undervisningsminister Christine Antorini (S) i en pressemeddelelse.

 

Skoler skal se bort fra resultaterne

 

Uni-C vurderer, at de lave resultater i de to test er givet i forbindelse med de elever, der tog de obligatoriske test i juni, fordi de var syge den dag, de skulle have gennemført dem. Og igen i de frivillige test, som skolerne har kunnet benytte siden den 24. oktober.

Undervisningsministeriet beder skoler, som har gennemført test i disse perioder, se bort fra resultaterne fra de to test. Det får ikke betydning for eleverne, understreger Christine Antorini.

"De vil være berørt, men det vil ikke få konsekvenser for dem, og det har ikke bremset nogle af dem", siger hun til Politiken.

Uni-C vurderer, at problemet kun vedrører de to test i dansk, læsning for 4. og 8. klasse. Skolerne kan derfor fortsætte med at benytte de øvrige otte nationale test. Uni-C vil dog også gå disse test igennem for at sikre, at der ikke også er problemer med dem.