Forskning

Møgbeskidt pædagogik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pædagogiske forskere skal levere undervisningsmetoder, der virker, forlanger toneangivende politikere. Det prøver mange forskere så at gøre. Men ikke alle. Blandt andre ikke lektor Thomas Aastrup Rømer, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Han tror ikke på klinisk rene undervisningsmetoder.

Thomas Aastrup Rømer er derimod tilhænger af en »uren pædagogik, hvor pædagogikkens metode ikke er løsrevet fra sit indhold og sin forankring i kulturelle, etiske og politiske processer«.

Pædagogik er ikke bare metodelære, mener Rømer, »pædagogik er nemlig normativ, da den altid bygger på normer for, hvad det er værd at kunne, og hvad det er værd at være«.

Thomas Aastrup Rømer har nu skrevet en bog sammen med ligesindede forskere, der kritiserer tidens evidensbaserede pædagogiske forskning og argumenterer for normativ pædagogisk forskning.

Læs mere

ThomasAastrup Rømers blog