Forskning Pædagogik
5   430

Møgbeskidt pædagogik

Pædagogiske forskere skal levere undervisningsmetoder, der virker, forlanger toneangivende politikere. Det prøver mange forskere så at gøre. Men ikke alle. Blandt andre ikke lektor Thomas Aastrup Rømer, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Han tror ikke på klinisk rene undervisningsmetoder.

Thomas Aastrup Rømer er derimod tilhænger af en »uren pædagogik, hvor pædagogikkens metode ikke er løsrevet fra sit indhold og sin forankring i kulturelle, etiske og politiske processer«.

Artiklen fortsætter under banneret

Pædagogik er ikke bare metodelære, mener Rømer, »pædagogik er nemlig normativ, da den altid bygger på normer for, hvad det er værd at kunne, og hvad det er værd at være«.

Thomas Aastrup Rømer har nu skrevet en bog sammen med ligesindede forskere, der kritiserer tidens evidensbaserede pædagogiske forskning og argumenterer for normativ pædagogisk forskning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ