EU tur/retur

I løbet af årets første tre måneder har skoleledere og gymnasierektorer fra hele landet været på studietur i Bruxelles for at få inspiration til at arbejde med EU i undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Parlamentsbygningen er en imponerende konstruktion af glas, beton og stål. Indgangshallen summer af lyden fra de mange besøgende, parlamentarikere og sikkerhedsvagter. Med jævne mellemrum høres høje bip fra sikkerhedskontrollen, som til forveksling ligner den i lufthavnen. I et hjørne står 22 skoleledere fra Region Syddanmark. De er netop ankommet til Bruxelles og skal i løbet af de næste to dage besøge forskellige EU-institutioner. Både for at blive lidt klogere på, hvordan EU fungerer, og for at få inspiration til, hvordan de kan sætte EU på skemaet på deres egen skole.

En saltvandsindsprøjtning

Torben Larsen er skoleleder på Nordby Skole på Fanø. Skolen har tidligere deltaget i EU-projekter, blandt andet elevudveksling med italienske elever.

»Arbejdet med internationalisering har ligget lidt stille på vores skole på det sidste. Jeg vil gerne sætte fokus på det igen. Jeg håber, at jeg kan få nogle ideer til nye projekter og høre om andres erfaringer«, siger han.

I Fredericia er internationalisering et af de indsatsområder, kommunen har valgt at sætte fokus på de kommende år.

»Vi er blevet mere internationale på vores skole, men vi kan blive endnu bedre for eksempel til at bruge EU i undervisningen. Turen er en saltvandsindsprøjtning, som forhåbentlig kan give mig nogle nye ideer og et netværk, som jeg kan trække på senere«, fortæller Ann-Marie Christensen fra Treldevejens Skole.

Turens første dag går med at høre oplæg og stille spørgsmål til et par af de danske parlamentsmedlemmer, som fortæller om deres arbejde i EU. Deltagerne får også en grundig introduktion til, hvordan parlamentet arbejder i praksis. Der bliver også tid til at overvære en høring om tyrkiske kvinders vej til Europa arrangeret af de europæiske socialdemokrater og til en tur i parlamentssalen, hvor enkelte af deltagerne ikke kan dy sig for at prøve udsigten fra talerstolen.

Det starter hos ledelsen

Dag to starter i Kommissionen med flere oplæg og præsentationer af nogle af de muligheder, skolerne kan benytte sig af, blandt andet skolepartnerskaber, som mange allerede har stiftet bekendtskab med på deres skoler.

Arrangørerne håber, at netop skolelederne kan være med til at brede projekterne ud til hele skolen, så det ikke bare er enkelte klasser, der arbejder med internationalisering.

»Vi vil gerne sikre, at det arbejde bliver forankret i ledelsen. På den måde vil skolerne måske arbejde mere konstant med internationalisering, end hvis det er enkelte ildsjæle, som tager det op i deres klasse. Forhåbentlig vil det også gøre lederne mere positivt indstillet over for de ideer, lærerne har til at arbejde med internationalisering fremover«, siger Anders Willumsen fra Europa-Kommissionen.

Ikke en hvervekampagne

Han har været vært på tre af studieturene, og han understreger, at turene ikke handler om at få omvendt EU-modstandere, men at gøre opmærksom på de muligheder, EU kan tilbyde skolerne.

»Vi laver ikke propaganda for EU. Turen her er ikke en hvervekampagne, vi forsøger bare at stimulere interessen for at bruge EU i undervisningen. Skolerne skal have det internationale aspekt med i deres undervisning, og vi synes, vi har nogle spændende tilbud. Samtidig er deltagerne jo allerede åbne for at arbejde med emnet på skolerne, ellers havde de ikke meldt sig til turen«, siger Anders Willumsen.

Turen har da heller ikke ændret deltagernes holdning:

»Jeg er hverken blevet mere eller mindre positiv over for EU, men jeg har fået rigtig mange brugbare informationer«, fortæller Egon Sørensen fra Skansevejens Skole i Fredericia.

Dag to slutter med et besøg på den faste danske repræsentation i Bruxelles, og så er det blevet tid til at tage tilbage til lufthavnen og Danmark. De fleste har en lang tur foran sig, før de når helt hjem, men der er enighed om, at det har været rigtig givende.

»Det har været meget berigende og med nogle utroligt engagerede oplægsholdere. Men programmet har været meget stramt, så det har bestemt ikke været en ferietur«, siger Ann-Marie Christensen.

Plan D

Studieturen er en del af projektet »EU på skemaet«, som er et samarbejde mellem Uni-C og Cirius, der begge er styrelser under Undervisningsministeriet, samt Centrene for Undervisningsmidler (CFU), Europa-Parlamentets Informationskontor og Europa-Kommissionens Repræsentation i Danmark. Formålet er at skabe øget opmærksomhed omkring mulighederne for at sætte EU på skemaet, blandt andet ved at skabe et overblik over de resurser og tilskud, der er tilgængelige for skoler, skoleledere, lærere og elever.

Projektet er en del af Plan D, en strategi, Europa-Kommissionen har lanceret, efter at Holland og Frankrig i 2005 sagde nej til en fælles europæisk forfatningstraktat. D'et står for demokrati, dialog og debat, og formålet med planen er at gøre EU mere demokratisk og fremme den offentlige debat. Plan D består af en lang række forskellige kommunikationstiltag, hvoraf EU på skemaet er et af de danske initiativer. Der afvikles i alt ti stu­dieture for danske skoleledere og gymnasierektorer i løbet af årets første tre måneder.

Se mere på blandt andet:

www.emu.dk/gsk/internationalt/index.html

www.ciriusonline. dk

http://europa.eu.int/europago.welcome.jsp

Rom-traktaten

Søndag den 25. marts er det 50 år siden, de første seks lande skrev under på Rom-traktaten, som grundlagde det Europæiske Fællesskab. Traktaten fastslår de grundlæggende principper for EU, blandt andet den frie bevægelighed af varer, tjenester, kapital og arbejdskraft inden for EU, og giver hjemmel for EU's organer. I løbet af de sidste 50 år har yderligere 21 lande skrevet under på traktaten, så fællesskabet i dag tæller 27 medlemslande. Fødselsdagen bliver fejret overalt i EU med blandt andet koncerter, kunstudstillinger, festivaler og fodboldkampe.