Anmeldelse

Sprogquizzer

Om at kunne sin basale grammatik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man skal lære et sprog, har man brug for mange gentagelser. Grammatiske øvelser kan godt virke lidt tørre og golde. Her kan quizformen være et legepræget supplement til den øvrige undervisning.

Denne bog er beregnet til skoleelever med dansk som andetsprog, men den vil også kunne bruges til elever med dansk som modersmål, der skal have øget deres viden om sprogets system og struktur. Målgruppens alder afhænger af elevernes sproglige kompetence.

De grammatiske opgaver drejer sig om brug og bøjningsformer af navneord, udsagnsord og tillægsord. Bøjningerne gennemgås kort før hver ordgruppe.

Bogen indledes med en vejledning til læreren om quizformen. De anvendte ord er taget fra hverdagssproget. Det semantiske kommer ind ved opgaver med homonymer: "Forklar de to betydninger af ordet slange", antonymer: "Find det modsatte af lang", synonymer og overbegreber.

Opgaverne er udmærkede. Blot kunne jeg ønske endnu et par ordgrupper repræsenteret, nemlig forholdsord og biord. Korrekt anvendelse af disse småord er vanskelig både for danske og for tosprogede elever.

Bogen anbefales som supplement til undervisningen i dansk sprog og grammatik fortrinsvis for de tosprogede elever.