Et sted mellem 7 og 11

Folkeskolens virtuelle stileretning gav anledning til livlig debat om, hvad man skal lægge vægt på i en engelsk stil i 10. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Din stil er rigtig god rent indholdsmæssigt. Du kommer med mange spændende betragtninger, som gør den interessant at læse. Men du skal arbejde med sproget og grammatikken. Der er for mange elementære fejl. Du får et 9-tal«.

Folkeskolen lagde 19. oktober en engelsk stil ud på netdebatten på www.folkeskolen.dk med en opfordring til læserne om at give en velbegrundet karakter. Stilen blev afleveret ved sommerens 10.-klasse-afgangsprøve med emnet »Global Culture«. Eleven tager med sarkasme og humor fat i fordele og ulemper ved globalisering uden at lægge skjul på sine politiske holdninger. I alt 81 gav deres bud på en karakter. Mange af besvarelserne kom fra studerende, ligesom lærere, der ellers ikke underviser i engelsk, bød med. Der var også en hel del debat, for hvordan retter man en engelsk stil på den mest retfærdige måde? Skal man tage den røde blæk frem og gå på jagt efter danismer, skæve bøjninger og forkerte præpositioner. Eller skal man belønne det nuancerede og velargumenterede indhold? Der var en vis spredning i karaktergivningen, for der blev givet alt fra 7 til 11 for den engelske stil, men hele 43, og klart flest, gav karakteren 9.

»Der findes kun én måde at vurdere en besvarelse på. Elevproduktet skal betragtes i en helhed. Det vil sige grammatik og sprog på den ene side og indholdet på den anden side. Det er en helhedsvurdering, og de vejer lige meget i bedømmelsen«, siger Niels Plischewski, undervisningskonsulent i Undervisningsministeriets kontor for eksamen og tilsyn.

Det er da også den fremgangsmåde, langt de fleste har benyttet, men nogle har alligevel ladet enten grammatik eller indhold veje tungest i bedømmelsen.

»Denne stil er meget svær at bedømme, da den indholdsmæssigt er helt i top, men sprogligt virker noget ufærdig. Jeg vil dog give eleven 10 på grund af hans/hendes usædvanlig gode evne til at diskutere nuanceret, engageret og ret flydende på fremmedsproget«, skriver en af netdebattørerne.

»Jeg vakler mellem 9 og 10 men synes faktisk, det er en interessant stil at læse (og hvor tit møder man dem?), så derfor trods de graverende fejl en lille 10er«, skriver en anden.

»Stilen bliver sværere at læse og forstå, jo længere man kommer hen i den. Den er smækfyldt med helt elementære grammatiske fejl så jeg giver den et 7-tal«, skriver en knap så begejstret bedømmer.

Et af de mere kuriøse indslag kom fra en lærer, som har brugt stilen i undervisningen og har ladet sin 9. klasse bedømme stilen. Eleverne gav et 10-tal, mens hun selv gav 9.

Karakter til forhandling

Spredningen i karaktererne giver også anledning til debat. For hvordan når lærer og censor til enighed om, hvilken karakter der skal gives, hvis man er uenig?

Den engelske stil blev givet til to censorer på Bornholm, og de gav begge 7.

»Jeg vil godt give denne stil 10, selvom jeg egentlig mener, at den kun skal have 9. Når der er så stort et skel mellem karaktererne, kan jeg komme til at diskutere med censor og virkelig argumentere for, hvorfor den skal have 9«, siger Jørgen Holmstrøm Nielsen, timelærer i engelsk på Københavns Dag- og Aftenseminarium, Bornholm.

Niels Plischewski mener, det er forkert at give en højere karakter, end man i virkeligheden vil give.

»Reglerne er sådan, at hvis en af parterne ønsker forhandling om karakteren, så skal en sådan finde sted. Hvis man ikke kan nå til enighed, sker det med inspektøren som mellemmand, og det har vi faktisk gode erfaringer med«, siger han.

Det mener Jørgen Holmstrøm dog ikke er en ideel løsning, fordi det for ofte ender med den gyldne middelvej.

»Praksis er jo sådan i ni ud af ti tilfælde, at hvis censor giver 7, og læreren giver 9, så ender man på et kompromis der hedder 8. Derfor er det nemmere at få en rigtig diskussion i gang, hvis skellet mellem karaktererne er større«, siger Jørgen Holmstrøm.

»Hvis man sidder med en stil, som er skrevet af en elev, som har sine meningers mod og noget på hjerte, så mener jeg godt, man kan belønne det«, siger han.

jrjohansen@dlf.org

Jeg vil godt give denne stil 10, selvom jeg egentlig mener, at den kun skal have 9. Når der er så stort et skel mellem karaktererne, kan jeg komme til at diskutere med censor