Lærere skal være internationale

En kampagne og en pose penge skal få danske lærere til at være mere internationale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der vil være større muligheder for at komme på studieophold i udlandet, når en kampagne fra midten af november går i gang med at overbevise danske lærere om, at det er en god idé at arbejde mere med det internationale perspektiv i uddannelserne.

Baggrunden for kampagnen er, at regeringen i foråret fremlagde en redegørelse, som konkluderer, at de danske lærere i folkeskolen, gymnasiet og på erhvervsskolerne skal engageres mere i at bringe et internationalt perspektiv ind i undervisningen. Derfor er der afsat flere millioner kroner til en kampagne over for lærerne.

»I første omgang handler det om at få gjort lærerne opmærksomme på, at det er vigtigt at få den internationale dimension ind i undervisningen. Det sker dels med annoncer og plakater, dels med en pulje, hvor lærerne kan søge om midler til for eksempel tre uger på en fransk skole eller et studieophold i Tyskland«, siger Jesper Langergaard fra Cirius, som står for kampagnen. Præcis hvor stor puljen bliver, er endnu ikke afgjort.

Der er allerede mange lærere, der er engageret i internationalt arbejde. Men ideen er, at også andre end ildsjæle skal få lyst til at kaste sig ud i internationale projekter.

Næste fase bliver at få skoleledere og kommuner til at arbejde med at få det internationale perspektiv til at blive en fast del af skolernes hverdag.

Cirius arbejder for at internationalisere de danske uddannelser og administrerer en række EU-programmer, som støtter partnerskaber, udveksling og studierejser i Europa. Den nye kampagne erstatter ikke de programmer, som i forvejen er målrettet folkeskolen.

folkeskolen@dlf.org