Musik
0   6

Selvgjort: Mandagssang til indskolingen

Efter en lang sommerferie følte musiklærer Eylem Kurt, at der manglede en mandagssang, som kunne kvikke både lærer og elever op. Hun satte sig til klaveret og skrev en sang, som har vist sig at være rigtig god til musikundervisningen i indskolingen.

"Så er vi tilbage igen. Weekenden er slut. Jeg vil slå en prut".

Sådan lyder de første linjer i den sang, som lærer Eylem Kurt efter sommerferien skrev til sine musiktimer i indskolingen på Aalykkeskolen i Kolding.

"Jeg syntes, det var lidt hårdt at komme i gang på arbejde efter sommerferien. Det syntes eleverne også. Nogle gange er det også meget hårdt at komme tilbage efter en weekend. Derfor har børnene, og jeg haft brug for en sang, der kunne kvikke os op. Derfor har jeg skrevet en mandagssang", siger Eylem Kurt.

Sangen er på børnenes niveau.

Artiklen fortsætter under banneret

"Den er sød, sjov, pjattet, hyggelig, munter med godt humør i den, men den er også ærlig. For det kan være hårdt at gå i skole. Når det er sagt, så elsker børn humor. Derfor skulle sangen i hvert fald indeholde humor," siger Eylem Kurt.

Enkel sang med muligheder

Formen på sangen er enkel. Den kører i en akkordrundgang, der består af Am, Em, F og G.

"Det var vigtigt for mig at skrive en sang med få akkorder i en rundgang - altså en fast gentagende rækkefølge, så akkorderne var nemme at huske".

Sangen kan spilles simpelt på flere instrumenter. 

"Det er meget forskelligt, hvad man kan og foretrækker som musiklærer. Jeg foretrækker mest at spille på klaver, men nogle gange, hvis jeg er ude af huset sammen med børnene eller i en af stamklasserne, hvor der ikke er et klaver til rådighed, vil jeg gerne bruge guitaren. Derfor ville jeg gerne skrive en sang, hvor man også kunne bruge guitaren".

Melodien i sangen er enkel med mulighed for klap eller tramp på tallene. Sangen kan synges enstemmigt, men til slut i sangen er der tre forskellige stemmer, sådan at det sidste stykke kan synges på skift eller flerstemmigt.

"Børnene synes, at det er sjovt at synge de tre stemmer på skift og på den måde lege med deres stemmer. Man tænker måske, at drenge godt kan lide at synge dybt og piger lyst, men mange drenge i de små klasser kan og vil gerne synge den mest lyse stemme, og omvendt er der piger, der gerne vil synge den dybe. Man skal passe på med at tænke i pige og dreng".

Muligheden for at synge på skift kan få flere med.  

"At synge på skift er nemmere end at synge flerstemmigt, men det er ærgerligt, hvis man ikke får sunget flerstemmigt i skolen. Det kan være svært for børnene, hvis det er for kompliceret, men melodien og teksten i mandagssangen er enkel. Det fungerer rigtig godt for børnene".

Positive tilbagemeldinger

Hun har prøvet sangen af i både 1., 2.  og 3. klasse, og eleverne har modtaget den meget positivt, fortæller hun.

"Mange af børnene kan rigtig godt lide, at der i teksten er noget med en prut. Nogle synes, det er fedt, at man skal synge skoledagene og de forskellige stemmer på skift. Andre synes, det er sjovt, at man skal tælle og trampe. Sangen har altså mange forskellige kvaliteter og rammer bredt", fortæller hun.

Kollegaerne på skolen går også og nynner med, fordi hun har siddet og spillet og sunget sangen i fællesrummet, og børnene spørger, om de ikke skal synge sangen igen - også når det ikke er mandag.

Efter den positive respons fra kolleger og børnene fik Eylem Kurt mod på at dele sangen i en lukket gruppe for musiklærere på Facebook.

I gruppen har den også fået positiv respons. Nogle har ønsket at få teksten og akkorderne. Og folkeskolen.dk har taget kontakt til hende, så mandagssangen også kan deles med folkeskolen.dk's læsere.

"Det er dejligt, at der er andre, der er blevet glade for sangen og kan få glæde af den. Nu er jeg også blevet opfordret til at lægge sangen på Youtube, så den kan deles med flere", siger Eylem Kurt med smil på stemmen.  

Egen sangskrivning og genkendelighed

Man kan som musiklærer godt tænke, at det kan være svært for eleverne selv at skrive sange i indskolingen, men det kan godt lykkes med et samarbejde mellem læreren og børnene og børnene imellem, er Eylem Kurts erfaring.

"Læreren kan skabe fundamentet ved at lave musikken for eksempel med en rundgang eller melodi, og børnene kan bidrage til teksten eventuelt med et tema. For mit vedkommende var det 'mandag i skolen'".

"Som musiklærer skal jeg synge ældre og nyere sange sammen med børnene, men jeg synes også det er vigtigt, at de møder sange, der er nemme, sjove, men også med en tekst, de kan forstå og relatere sig til. Så får man dem ofte til at synge mere med. At det så er mig, der har skrevet en sang til mine elever, gør ikke, at de føler sig mindre set og forstået - tværtimod".

"Det er ligesom en gave til dem, som de skal tage godt imod og passe godt på," afslutter Eylem Kurt. 

Sangen er - som Eylem Kurt nævner - først og fremmest skrevet til børnene og til hende selv, men den må meget gerne bruges af andre musiklærere og være inspiration til at skrive egne sange sammen med eleverne. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
741 andre er allerede tilmeldt