Rikke Hyldahl Houmann er forfatter til en bog, der skal hjælpe billedkunstlærerne gennem valgfag og eksamen.

Læringskonsulent og forfatter om billedkunstprøven: Sænk skuldrene

Rikke Hyldahl Homann er medforfatter til den nyudgivne bog ’Billedkunst – Håndbog til valgfag og prøve’. Hendes budskab til lærerne, som frygter at føre et billedkunsthold til afgangsprøve er, at det er naturligt at at være nervøs, men det skal nok gå alt sammen.

Publiceret

Om bogen

Rikke Hyldahl Homann har siden 2020 arbejder somlæringskonsulent i Helsingør Kommune og er uddannet lærer med endiplomuddannelse i billedkunst & æstetik samt grafiske fagfra Danmarks Medie og Journalisthøjskole. Hun har undervist ifolkeskolen i fagene håndværk & design og billedkunst, både somvalgfag og på obligatorisk niveau i 17 år.

Bogens anden forfatter, Marlene Muhlig, er ligeledes lærer iblandt andet billedkunst, læringskonsulent iUndervisningsministeriet og forfatter til flere bøger ombilledkunst.

'Billedkunst - håndbog til valgfag og prøve' er udkommet påforlaget Meloni og koster 500 kroner.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Afgangsprøven i billedkunst som valgfag blev endnu engang aflyst grundet corona denne sommer. Men den kommer. Formentlig skal de første elever til prøve i valgfaget billedkunst omkring årsskiftet 21-22, ellers bliver det ved udgangen af næste skoleår. For billedkunstlærerne bliver det første gang, de skal stå for at afvikle en afgangsprøve i faget, og mange af dem er mindst lige så nervøse som eleverne.

Anmeldelse af 'Billedkunst - håndbog i valgfag og prøve'

Og det er helt forståeligt, mener Rikke Hyldahl Homann, som er har en baggrund som lærer i blandt andet billedkunst og er en af forfatterne til bogen 'Billedkunst - Håndbog til valgfag og prøve'.

"Vi så samme angst, dengang idræt blev et eksamensfag", fortæller hun til folkeskolen.dk/billedkunst. "Oveni det skal vi så lægge at billedkunst traditionelt har været et fag for de mindre elever. Jeg tror, at det, at man som lærer skal 'stå til ansvar' ved at skulle have elever til eksamen kan være skræmmende. Folk er usikre på kravene og på hvordan den tematiske indgang til faget skal gribes an".

Prøven skal ikke fylde det hele

Men hun har et budskab til lærerne: Sænk skuldrene. Det skal nok gå.

"Det er ærgerligt, hvis lærerne er så nervøse, at de kommer til at fokusere for meget på denne her prøve", siger hun. "Og det er blandt andet derfor vi har skrevet denne her bog. Vi vil gerne give læreren gode ideer til, hvordan det kan gribes an - både faget og prøven".

Billedkunstlærer: Næsten umuligt at forberede eleverne til prøve

For det er selvfølgelig noget andet at undervise de større elever og gøre det på en måde, så de kan gå til afgangsprøve. Men så anderledes er det heller ikke, mener Houmann.

"Lærerne skal vænne sig til at skrue op for nogle af billedkunstsfagets elementer, når de underviser på valgfagsniveau", siger hun. "Det er ikke alle lærere, der føler sig lige godt hjemme i for eksempel samtidskunst eller udtryksformer som installation og videokunst. Mange sidder med en læreruddannelse, som er gammel og har ikke fået så meget efteruddannelse i billedkunst. De kan føle - med rette - at der er sket rigtig meget i faget siden. Andre har slet ikke fået formel undervisningskompetence i faget. Dem vil vi gerne hjælpe videre med vores bog".

Øv udstillingsdelen af prøven

En af måderne Rikke Hyldahl Homann og hendes medforfatter Marlene Muhlig vil hjælpe, er gennem de prøveoplæg, der er en del af bogen.

"Vi har nærstuderet prøvevejledningen og lavet prøveoplæg, som lærerne kan printe og bruge. Så er man som lærer sikker på at leve op til formelle krav", siger hun og fortæller, at hun især oplever lærerne være usikre på årsudstillingsdelen af elevernes afgangsprøve.

Kursusleder: Billedkunstlærere er usikre på fagets eksamen

 

"De kan være i tvivl om, hvad skal en udstilling rumme, hvordan den praktisk kan laves, og hvordan man kan træne billedkommunikationen med eleverne. Vi har i bogen forsøgt at illustrere, hvordan man kan lave en ganske fin udstilling med det, man nu engang har på skolen, og så vil jeg i øvrigt råde til, at man eksperimenterer lidt med udstillingsformerne undervejs i løbet af de to år, man har valgfaget. Man kan lade eleverne lave mindre udstillinger efter nogle af de forskellige forløb og fremlægge dem for hinanden. Så bliver de også trænet i billedkommunikation, som er et af fagets kompetenceområder".