Som en del af forløbet med grønne retter, skal eleverne arbejde med at tilsætte grønt i de forskellige grundkomponenter i en burger: brødet, “bøffen”. Opgaven lyder på en selleriburger.

Få inspiration til efterårsforløb om at tilføre smag til det grønne

Smag for livet har på opfordring fra flere lærere udviklet et gratis forløb til valgfag i madkundskab med fokus på smage i grønt. I forløbet er et bud på et prøveoplæg, hvor eleverne skal udvikle en grøn måltidskasse, der smager godt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor fokus på grønt?, lyder spørgsmålet fra Smag på livet i deres introduktion til deres foløb om madhåndværk , bæredygtighed og udvikling af egen smagshylde, der tilfører smag til grønt'.

Selvfølgelig fordi, det er sundt og bæredygtigt at spise grønt, og at det i de nye officielle kostråd fra i år understreges, at vi skal spise mere frugt og grønt, lyder svaret fra Smag på livet. Men hvorfor er det så, så udfordrende at skrue for det grønne?

"Mennesket er skabt kødspiser, og fra naturens side vil grøntsager slet ikke spises. Grøntsager indeholder som udgangspunkt nemlig mange bitre smage og få umamismage, og smager derfor ikke 'godt nok'. Derfor kan det være en udfordring for os mennesker at spise de mængder, vi burde", lyder svaret på det nye undervisningsmateriales introside. 

Blog: Vegetarburger med det hele 

"Vi er derfor nødt til se på, hvordan vi kan komme den attraktive smag fra kødet i møde, når vi skal lave mad med grønt, og nøglen er umami-smagen, men også den måde maden føles på i munden, teksturen, har betydning for vores smagsoplevelse".

"Når det kommer til grønt, foretrækker vi det ofte sprødt, knasende og saftigt fremfor kogt og blødt. Ved at have fokus på tilberedningsformer, og ved at tilsætte smagsgivere rige på umami, kan vi gøre grønt fantastisk velsmagende og dermed gøre det lettere at spise sundt og bæredygtigt. I dette undervisningsforløb vil eleverne derfor arbejde med grønt i tæt samspil med smag".

Forløbet retter sig primært mod sensommer og efterår, da de grøntsager, der skal anvendes i forløbets tilknyttede retter, fortrinsvist er i sæson her.

Afslutningsvist er der givet inspiration til udformning af prøveoplæg, som handler om, at eleverne skal skabe en opskrift til en måltidskasse, som overbeviser en familie om, at grøn mad smager fantastisk. 

Blog: Hvordan lærer man at spise grønt?

Læs mere

Find forløbet om smag i grønt her