Skoleleder Marco Damgaard fra Tingbjerg Skole. Fotoet er taget før corona.

Skoleleder håber, at minister vil lempe på sprogprøvernes konsekvenser

22 ikke-sprogparate elever fra børnehaveklassen på Tingbjerg Skole skal nu til sprogprøve efter intensiv sprogstøtte under nedlukningen. Men skolelederen håber, at det i lighed med sidste år bliver op til skolerne at afgøre, om dumpede elever må fortsætte i 1. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens deres kammerater fra børnehaveklasserne og resten af skolen har været sendt hjem fra skole siden før jul, har 22 ikke-sprogparate elever hver skoledag i januar indfundet sig på Tingbjerg Skole til tre timers daglig, intensiv sprogstimulering.

Det munder i denne uge ud i, at skolen gennemfører den anden af tre sprogprøver, der som en konsekvens af Folketingets ghettopakke skal afgøre, om eleverne vurderes egnede til at fortsætte i 1. klasse sammen med deres øvrige klassekammerater i det nye skoleår. Samme sprogprøver gennemføres på de øvrige 34 skoler, der i dag er omfattet af ghettopakken.

Håber på gentagelse

"Vi gennemfører prøverne, men jeg håber helt klart, at undervisningsministeren træffer samme beslutning som sidste år, så det igen til sommer bliver op til skolerne selv at vurdere, om eleverne kan fortsætte i 1. klasse, selv om de er vurderet ikke-sprogparate", siger skolelederen på Tingbjerg Skole, Marco Damgaard.

Sidste forår besluttede børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) - som en konsekvens af den første corona-nedlukning - at skolerne ikke behøvede at lade børnehaveklasseelever dumpe og gå året om i børnehaveklassen, selv om sprogprøverne viste, at de ikke var sprogparate. I stedet lod ministeren det være op til de skoler, der er omfattet af ghettopakken, selv at afgøre, om ikke-sprogparate elever måtte rykke op på næste klassetrin. Dermed imødekom ministeren delvist regeringens politiske støttepartier, der opfordrede hende til helt at aflyse sprogprøverne, ligesom 9.-klassernes afgangsprøver blev aflyst.

Ministeriet: Elever kan få lov at starte i 1. klasse, selvom de dumper sprogprøven i år

Ministerens beslutning medførte i Tingbjerg, at forældre og skolen før sommerferien blev enige om at lade seks elever fortsætte i 1. klasse, selv om de ikke havde bestået sprogprøven.

"Der er jo ikke taget stilling til det her endnu fra ministerens side, så vi ved ikke hvordan og hvorledes. Og jeg synes, at det vil være uretfærdigt, hvis der kommer børn i klemme på det her, fordi de i flere uger ikke har kunnet få den sprogstimulering, som de havde brug for", siger skoleleder Marco Damgaard.

Intensiv undervisning på skolen

Derfor tog Tingbjerg Skole initiativ til at gennemføre intensiv daglig sprogstimulering på skolen under den seneste nedlukning - og Marco Damgaard er spændt på, om den intensive og målrettede sprogstøtte til de 22 elever nu fører til, at nogle af eleverne efter den anden prøve vurderes som sprogparate.

"Vi har sagt, at det er en god idé, og jo mere vi har været i gang, jo mere har det givet god energi og mening, og både børnene og forældrene er glade for det", siger skolelederen.

Han er hverken lodret for eller lodret imod sprogprøverne.

"Det er lidt grotesk at holde fast i testsystemet for systemets egen skyld. Men samtidig må jeg jo indrømme, at vi giver de her børn noget ekstra. Nogle af dem har virkelig et dårligt sprog. Nu ved vi jo, hvem de er - og det ved vi kun, fordi vi har lavet de her vurderinger. For mig at se er disse børn særligt udsatte, og derfor er det vigtigt for mig, at vi kan give dem noget særligt", siger Marco Damgaard.

Partier vil suspendere sprogprøver og nationale test 

Mens Tingbjerg Skole altså fastholder sprogprøverne for de alleryngste, er det derimod besluttet foreløbig at udsætte de tilsvarende sprogprøver for elever fra 1. til 9. klasse, der ligeledes skal bestå sprogprøverne for at kunne fortsætte på næste klassetrin.

"Hvad angår eleverne fra 1.-9. klasse har vi lavet en kortlægning, og nogle elever har under nedlukningen været kaldt ind i særlige forløb. Men vi kommer ikke til at teste dem, så længe vi er lukket ned - det vil simpelthen være for besværlig en proces", siger Marco Damgaard.

Konservativ utilfredshed med lempelse af sprogprøverne