Mai Mercado (t.h.) mistænker undervisningsministeren for at bruge coronaen som en belejlig undskyldning for at føje støttepartierne.

Konservativ utilfredshed med lempelse af sprogprøverne

Undervisningsministerens beslutning om, at elever kan starte i 1. klasse, selv om de ikke har bestået ghettopakkens sprogprøve, møder kritik fra de Konservative. "Corona bruges som undskyldning for at tækkes venstrefløjen", mener Mai Mercado (K).

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils (S) beslutning om at lempe på ghettopakkens sprogprøver i børnehaveklassen som en konsekvens af coronakrisens nedlukning af skolerne møder kras kritik og skepsis fra de Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado.

Ministerens lempelse medfører, at elever i børnehaveklasserne i skoler i ghettoområder nu kan få lov til at starte i 1. klasse, selv om de ikke vurderes sprogparate efter den tredje obligatoriske sprogprøve. Som tidligere omtalt på folkeskolen.dk skal elever, der ikke har bestået sprogprøven, nu have lov til at begynde i 1. klasse, hvis forældrene anmoder skolens leder om det. 

Ministeriet: Elever kan få lov at starte i 1. klasse, selvom de dumper sprogprøven i år 

Mai Mercado lægger ikke skjul på, at hun mistænker undervisningsministeren for at bruge corona-nedlukningen som en belejlig undskyldning for at føje "store dele af venstrefløjen, der er meget utilfreds med ghettopakken".

"Grundlæggende er jeg meget skeptisk over for det her. Så kom coronaen, og det var belejligt, for så kunne man lige bruge det som en undskyldning. Og samtidig blæser ministeren højt og flot på dem, som hun laver aftaler med", siger Mai Mercado.

 En grund til at de skulle gå om

Hun siger, at hun nu til gengæld vil have en klar forventning om, at de børn, som så alligevel ikke skal gå om i børnehaveklassen, bliver understøttet på anden vis, så de kan klare skolen i 1. klasse.

"Der var jo en grund til, at de skulle gå om, fordi de ikke har tilstrækkelige resurser og kapacitet til at være i en 1. klasse. Og når de ikke har det, så skal de understøttes. Så jeg har en fuldstændig klar forventning om, at de børn nærmest på cpr-nummer bliver hjulpet på anden vis. Ellers hænger de jo i et limbo, og det er ikke i orden", siger Mai Mercado.

Undervisningsministeriet understreger, at skolerne er forpligtede til at iværksætte særlig sprogstimulering til de elever, der får lov til at starte i 1. klasse, selv om de ikke bestod sprogprøven.

I år var ellers første gang, at alle børnehaveklasseelever på skoler med mere end 30 procent af eleverne fra et udsat boligområde - som et element i ghettopakken - skulle bestå sprogprøven for at få lov til at starte i 1. klasse efter sommerferien.

Regeringens støttepartier har konsekvent været modstandere af, at børn skulle gå om, hvis de ikke bestod sprogprøven i børnehaveklassen, og tidligere under corona-krisen opfordrede både SF og de Radikale ministeren til at sætte sprogprøverne ud af kraft, fordi eleverne var hjemsendt fra undervisningen i mange uger.

Partier vil suspendere sprogprøver og nationale test

 Ifølge Mai Mercado bør det ikke bare være op til de enkelte kommuner, om de kan finde penge i budgettet til den ekstra sprogstimulering i 1. klasse.

"Det her er en politisk beslutning, så det er Pernille Rosenkrantz-Theil, der må til lommerne", siger hun og tilføjer:

"Jeg giver i det hele taget meget lidt for Pernille Rosenkrantz-Theils egne ord om, at hun er en minister, der samler. Det er hun ikke. Hun er en minister, der spreder. Jeg synes bestemt ikke, at hun skriver sig ind i en tradition for det brede samarbejde", konkluderer de Konservatives Mai Mercado.

Formanden for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg, Regitze Flannov, kalder til gengæld lempelsen for fornuftig, fordi det er usikkert, om skolerne under nedlukningen har kunnet give eleverne den sprogstimulering, som de har ret til.

"På den her måde kan man give sprogstimuleringen i 1. klasse. Det synes jeg er godt", har hun tidligere sagt til folkeskolen.dk 

Powered by Labrador CMS